Kampanjan tavoite: Ilahduttaa kaupunkilaiskuluttajia jouluna
Mediamix: Ulkomainonta, digimainonta
JCDecaux ulkomainonta: Digitaalinen ulkomainonta 12 Suomen suurimmassa kaupungissa
Kohderyhmä: Kaupunkilaiset JCDecaux’n digikaupungeissa
Kampanja-aika: 13.-27.11.2019
Tulokset: Yli 1500 yksilöllistä kävijää, 460 lähetettyä korttia, positiivisen palautteen ryöppy
Dynaaminen ulkomainonta kaupunkilaisia ilahduttamassa
Idea Talventervehdys-kampanjasta syntyi miettiessämme, kuinka voisimme ilahduttaa kaupunkilaisia joulunaikaan. JCDecaux’n oman jouluntoivotuksen sijaan päätimme antaa kaupunkilaisille mahdollisuuden lähettää omat terveiset lähimmäisilleen ympäri Suomen.
Kuin pisteenä i:n päälle Postin Lakko osui samoihin aikoihin kampanjan suunnittelun kanssa, mikä nosti hymynkareita palavereissa: ”Näin ainakin osa joulutervehdyksistä pääsee perille”.
Kaupunkilaisten ilahduttamisen lisäksi Talventervehdyksellä haluttiin kerätä kokemusta dynaamisista toteutuksista ja näyttää mainostajille, miten helposti digitaalinen ulkomainonta taipuu hauskoihin ja osallistaviin kampanjoihin.
Ulkomainonta joulumieltä rakentamassa ympäri Suomen
Talventervehdyksen kaltaisen kampanjan mahdollisti vastavalmistunut, Suomen suurimpia kaupunkeja yhdistävä digitaalisten ulkomainossijaintien verkosto.
Uusien kaupunkien myötä kampanjan joulukortit tavoittivat liikkuvat yleisöt kahdessatoista Suomen suurimmista kaupungeista.
Odotetusti digitaalisen ulkomainonnan pääkaupunki Helsinki korostui kävijöissä, mutta myös muut isot kaupungit kuten Oulu, Turku ja Vantaa nousivat hyvin esiin. Helsingin jälkeen Talventervehdyksestä innostuttiin eniten Tampereella.
Dynaaminen ulkomainos syntyi pikavauhdilla
Ajatus kampanjasta syntyi yhdennellätoista hetkellä. Onneksi ideasta toteutukseen päästiin alle neljässä viikossa
Orangen ja
Into-Digitalin ketterällä yhteistyöllä.
Kampanjalle luotiin selkeä ja helppokäyttöinen laskeutumissivu, mistä kaupunkilaiset pääsivät suunnittelemaan oman joulukorttinsa ja lähettämään sen haluamiinsa kaupunkeihin. Lähetetyt kortit kulkivat simppelin moderointi-ikkunan kautta, jota seurattiin läpi kampanjan.
Kaupunkilaiset tuntuivat olevan joulumielellä, sillä moderointitiimin ei tarvinnut hylätä paria korttia enempää koko kampanjan aikana. Talventervehdys osoittautui todelliseksi hyvän mielen kampanjaksi ja se on jälkeenpäin saanut paljon positiivista palautetta
Mobiili ja ulkomainonta ne yhteen sopii
Ulkomainoksen nähtyään monet kaupunkilaiset hyppäsivät mobiiliin lähettämään terveisiään, tai ainakin selvittämään mistä kampanjassa on kysymys.
Ulkomainonnan + mobiilin yhdistelmä ohjasi laskeutumissivuille innokkaita kävijöitä, jotka tiesivät mitä olivat tulossa tekemään. Tämän seurauksena yli puolet Talventervehdys.fi sivuille ulkomainonnan kannustamina saapuneista käyttäjistä päätyivät lähettämään oman joulukorttinsa. Yhteensä kortteja lähetettiin parin viikon aikana huimat 460 kappaletta.
Ulkomainonnan korkea konversioprosentti yllätti kampanjatiimin täysin, sillä sidosryhmille ja asiakkaillemme suunnatun online-kampanjan houkuttelemista käyttäjistä vain 3% innostui laatimaan joulukortin.
Ehkä oman tervehdyksen näkeminen ulkomainoksissa tarjosi jotain niin kouriintuntuvaa, että kampanjan kadulla nähneet eivät voineet olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseen.
Jos haluat kuulla lisää kampanjasta, tai kysyä vinkkejä oman dynaamisen ulkomainoskampanjasi suunnitteluun, laita viestiä asiakaspalveluumme niin sparraillaan lisää: