Asiakastarinat

Musti ja Mirri – Musti of Finland hullaannutti lemmikki- ja Pride-yhteisöt ennennäkemättömällä tavalla

Kirjoittanut JCDecaux Finland | Jun 13, 2024 7:46:11 AM

Pride-yhteistyönsä kunniaksi Musti ja Mirri toteutti näyttävän ja lemmikki- ja Pride-yhteisöjä hullaannuttaneen ulkomainoskampanjan, jonka päätähtinä loistivat koira- ja kissaversiot Tom of Finlandin ikonisista piirustuksista.

Lemmikit ovat aina rakkaita perheenjäseniä, mutta tutkimukset osoittavat niiden merkityksen korostuvan erityisesti seksuaalivähemmistöjen talouksissa. Myös yksinasuville ja lapsettomille lemmikinomistajille ne tarjoavat korvaamatonta emotionaalista tukea. Pohjoismaiden johtava lemmikkieläintarvikeyhtiö Musti ja Mirri on jo usean vuoden ajan toiminut Helsinki Priden yhteistyökumppanina ja Pride-viikolla yhtiö halusi tuoda esille nämä tosielämän nelijalkaiset sankarit – lemmikit.

Pride-yhteistyönsä kunniaksi Musti ja Mirri toteutti näyttävän ja lemmikki- ja Pride-yhteisöjä hullaannuttaneen ulkomainoskampanjan, jonka päätähtinä loistivat koira- ja kissaversiot Tom of Finlandin ikonisista piirustuksista. Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin kuvataiteilijoihin lukeutuvan Tom of Finlandin eli Touko Laaksosen tuotanto on vaikuttanut erityisesti 1900-luvun lopun homokulttuuriin. Tom of Finland Foundation oli mukana mahdollistamassa kampanjan toteutusta myöntämällä kuvittaja Kajo Raunin piirtämälle kolmen teoksen sarjalle virallisen lisenssin.

“Pelkän tyylillisen lainaamisen sijasta halusimme saada teoksille virallisen Tom of Finland Foundationin leiman, joka liittää ne osaksi Tom-kuvitusten kaanonia. Samalla halusimme tukea tätä säätiötä, joka vaalii Laaksosen perintöä”, kertoo Eveliina Rantahalvari, Mustin ja Mirrin markkinointipäällikkö.

Eläinmaailmaan sijoittuvilla versioilla yhtiö halusi ennen kaikkea kunnioittaa Laaksosen mittavaa uraa samalla korostaen lemmikkien merkitystä ihmisten arjessa. Kampanjan taustalla on myös voimakas ja tärkeä viesti siitä, kuinka Musti ja Mirri omassa toiminnassaan toteuttaa ja edustaa Pride-organisaation kanssa samoja arvoja.

“Eläinhahmojen hyödyntäminen tässä kontekstissa on tietysti pilke silmäkulmassa tehty valinta, mutta viesti sen takana on täyttä asiaa. Olemme sitoutuneet yhteistyöhömme Pride-organisaation kanssa ja vaalimme sen edustavia arvoja myös omassa toiminnassamme”, Rantahalvari jatkaa.

Musti of Finland -kampanja väritti kaupunkikuvaa JCDecaux’n Abribus-julistepinnoilla pääkaupunkiseudulla sekä yli 16 neliömetrin kokoisilla X-track mainospinnoilla Kampin sekä Rautatientorin metroasemilla Pride-viikolla kesä-heinäkuun vaihteessa. Ulkomainonnan lisäksi kampanja näkyi vahvasti myös Hesarin etusivulla, Pride-tapahtumaviikolla ja sosiaalisessa mediassa.

Kampanjan suunnittelusta vastasi luova työpari Erma&Reinikainen ja Kajo Raunin piirustusten tuotannosta ja jälkituotannosta vastasivat Boutique sekä FLC Helsinki.

Kampanja poiki Mustille ja Mirrille ennätysmäärän yhteydenottoja sekä positiivista palautetta. Rohkea ja tunteita herättänyt Musti of Finland -kampanja suorastaan hullaannutti lemmikki- ja Pride-yhteisöt ikuistamaan kampanjakuvitukset aina tatuoinniksi iholle saakka. Musti ja Mirri kasvatti kampanjan myötä brändipreferenssiään +40 % ja brändiharkintaa +10 %.