Kassan kilahdus kuuluu etäyhteyksienkin yli, kun oululainen vaatekaupan yrittäjä Sami Karppinen palvelee Ragsin asiakkaita haastattelun lomassa. Liikkeestä löytyy tyylikästä ja laadukasta muotia niin miehille kuin naisillekin. Kyseessä on yrityksen toinen myymälä, Superdry -brändin concept store kauppakeskus Valkeassa. Lisäksi Rags palvelee asiakkaita Oulun Valkeassa myös toisessa myymälässä sekä maanlaajuisesti verkkokaupassa.
“Asiakaskuntamme koostuu pitkälti 30-50 –vuotiaista miehistä ja naisista, mutta käy tässä paljon teinejäkin ja vanhempaakin väkeä. Verkkokauppa ei vielä korvaa kivijalkaliikettä, mutta liikennettä on sielläkin”, Karppinen summaa.
Paikalliset tuntevat yrityksen ja sen palvelukonseptin, ja tulevat etsimään liikkeistä paitsi apua ja vaivattomia vaatevalintoja, myös tuotteita, joita ei muualta saa.
“Korona-aika on vaikuttanut toki myös meidän toimintaamme – kun ihmiset ovat paljon etätöissä, ei ole työmatkoja, eikä myöskään juhlia ja ravintolatkin ovat kiinni, vaatteille ei ole niin paljon tarvetta”, Karppinen kertoo.
Tutustu Ragsiin täällä.
Poikkeusajoista huolimatta, ja toisaalta juuri sen takia, yritys on panostanut markkinointiin, vaikka se Karppisen mukaan ei teekään isoa lovea yrityksen budjettiin.
“Markkinoinnilla ja mainonnalla on roolinsa meidän toiminnassamme, mutta ei meillä mitään isoa markkinointibudjettia ole”, Karppinen tiivistää.
“Somemarkkinointi on meille tärkein kanava, ja sitä pyrimme tekemään mahdollisimman paljon ja mahdollisimman laadukkaasti ja puhuttelevasti”, hän jatkaa.
Rags osallistuu myös kauppakeskustapahtumiin ja niihin liittyviin markkinointiponnistuksiin. Myös printtiä on yrityksessä kokeiltu, mutta se koettiin lyhytkestoisuutensa puolesta olevan liian tehotonta.
“Paikallisesti teemme myös paljon yhteistyötä ja olemme monessa mukana, ja asiakkailta tuleekin palautetta, että pullahdamme esiin välillä yllättävissäkin paikoissa”, Karppinen kertoo.
“Superdry concept storelle olemme tehneet myös televisiomainontaa. Liikkuva kuva tuntuu purevan hyvin.”
Rags osallistui alkukeväästä JCDecaux Finlandin pilottiverkkopalvelun kilpailuun, ja voitti palkintona olleen ulkomainostilan Oulun keskustasta.
“Ulkomainontaa emme ole tehneet aiemmin, sillä se on tuntunut kalliilta ja vaivalloiselta. Kilpailun voittona saamamme ulkomainoskampanja oli kuitenkin näppärää toteuttaa. Yrittäjänä sitä on kaikenlaista tekemistä, niin helpottaa huomattavasti, kun joku muu huolehtii yksityiskohdista”, Karppinen kehuu.
Ilmainen mainostila päätettiin käyttää vaatteiden verkkokaupan tunnettuuden lisäämiseen.
“Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon kävijöitä verkkokauppaamme. Markkinointitoimenpiteet toki aina näkyvät lisääntyneenä liikenteenä, kauppojen kotiuttaminen on sitten toinen juttu”, Karppinen valottaa tavoitteita.
“Mutta kyllä tämän kokemuksen perusteella ulkomainonta voisi olla hyvinkin vaihtoehto, sen verran helppo tämä prosessi oli. Varsinkin lanseerausmediana toimii varmasti hyvin”, hän toteaa.