Ajankohtaista

Digitaalisen ulkomainonnan viisi avaintrendiä | JCDecaux Finland

Kirjoittanut JCDecaux Finland | Jun 22, 2022 9:00:00 PM

Yleisömäärät voimakkaassa kasvussa

Koronapandemia on vaikuttanut negatiivisesti lähes jokaiseen toimialaan – myös ulkomainonta sai tästä osansa. Kuitenkin jo viime vuoden kesän jälkeen alkanut nopea nousujohteinen yleisömäärien kehitys on jatkunut vahvana kesää kohti mentäessä ja kasvun ennustetaan jatkuvan. Ihmiset ovat siis palanneet takaisin kaupunkiympäristöihin, mikä tarkoittaa myös ulkomainoskampanjoiden kontaktimäärien lisääntymistä.
 

Digitaalisten ulkomainosvälineiden signaalit päivätasolla esitettynä.

Mainostajat panostavat digitaaliseen ulkomainontaan yhä enemmän

Usko digitaaliseen ulkomainontaan on mainostajien keskuudessa vankka ainakin, jos on luottaminen siihen allokoituihin mainosdollareihin. Panostukset ovat kasvaneet tasaisesti ja kasvun arvioidaan jatkuvan myös tulevaisuudessa. Vuonna 2027 globaalin markkinan ennustetaan olevan 15,9 miljardin dollarin suuruinen ja kasvua esimerkiksi vuoden 2017 6,7 mijardiin dollariin olisi huimat 237 %.

Ohjelmallinen ostaminen tuo digitaalisen ulkomainonnan yhä useamman mainostajan ulottuville

Ohjelmallinen ostaminen antaa mainostajalle mahdollisuuden suunnitella kampanjat tehokkaammin sekä tehdä niistä tarkemmin kohdennettuja, relevantimpia sekä mitattavimpia. Digitaalinen ulkomainonta on älytelevisoiden ohella nopeiten kasvava ohjelmallisesti ostettava media. 

Ulkomainonnan ohjelmallinen ostaminen on myös integroitunut osaksi omnichannel DSP-ratkaisuja (median ostajan alustat), jotka tarjoavat mahdollisuuden entistä kanavariippumattomampaan mediasuunnitteluun. Ne avaavat digitaalisen ulkomainonnan mediavaihtoehtona tahoille, jotka eivät sitä, syystä tai toisesta, ole vielä hyödyntäneet.

Data mahdollistaa entistä kohdennetumman ja relevantimman mainonnan

Datan kasvavat hyödyntämismahdollisuudet digitaalisen ulkomainonnan saralla avaavat mainostajalle mahdollisuuden hypätä mukaan hetkiin sekä kuluttajan tunnetilaan reaaliajassa aivan uudella tavalla. Mainoksia voidaan kohdentaa esimerkiksi ajan sekä paikan mukaan. Myös mainoksen luovaa toteutusta voidaan muokata kampanjan aikana, tarvittaessa myös reaaliajassa, esimerkiksi käynnissä olevan jalkapallo-ottelun tuloksen mukaan. 

Laitteiden sekä ohjelmistojen kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia

Teknologinen kehitys niin ulkomainonnan ohjelmisto- sekä laitepuolella tarjoaa jännittäviä uusia mahdollisuuksia esimerkiksi automaation, läpinäkyvyyden sekä mitattavuuden saralla. 

Näytöt kehittyvät jatkuvasti niin kuvanlaadun, kuin myös ominaisuuksien osalta ja esimerkiksi kosketusnäytöt sekä kamerat ja liikesensorit mahdollistavat interaktiivisemman sekä välittömämmän kosketuspisteen kuluttajaan.

Ohjelmistokehityksen puolella kehitystä ajaa eteenpäin jo mainittu ohjelmallisen ostamisen murros sekä sen integroituminen jo käytössä oleviin globaaleihin digitaalisen median ostoalustoihin.

Kiinnostavia kulmia tarjoaa myös kehitys mobiiliteknologian puolella. Esimerkiksi geofencing-teknologian avulla digitaalisen ulkomainonnan välittämä viesti voidaan yhdistää mobiililaitteeseen näyttämällä mainostajan viestiä synkronoidusti sekä digitaalisessa näyttökeskittymässä, jonka ohi kuluttaja kävelee sekä kuluttajan mobiililaitteessa.

__

Lähteet:
https://www.hivestack.com/news-insights/DOOH-trends-for-2022/
https://www.bannerflow.com/blog/essential-dooh-advertising-trends-2022
https://www.advendio.com/6-dooh-advertising-technology-trends-for-2022
https://www.statista.com/statistics/272951/global-digital-out-of-home-a…