Ajankohtaista

Haluatko, että sinunkin vaalimainoksesi muistetaan ulkoa?

Kirjoittanut JCDecaux Finland | Feb 28, 2025 12:19:33 PM

JCDecaux’n digitaaliset ulkomainosratkaisut tavoittavat äänestäjät tehokkaasti heidän päivittäisessä arjessaan. Ulkomainonta tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvattaa tunnettuutta ja sitouttaa äänestäjiä tavalla, johon muut kanavat eivät pysty. Tässä artikkelissa avataan, miten JCDecaux’n digitaaliset mainosratkaisut parantavat vaalimainonnan vaikuttavuutta ja mitä sen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon.

Miksi JCDecaux’n digitaalinen ulkomainonta?

Ulkomainonnassa mainos tavoittaa yleisönsä riippumatta siitä, missä he liikkuvat tai mitä mediaa he kuluttavat. Digitaaliset mainospinnat tarjoavat myös kustannustehokkaan mahdollisuuden käyttää liikkuvaa kuvaa ja ajastaa kampanjoita tarkasti esimerkiksi vuorokauden ajan mukaan. Ne tarjoavat nopeutta ja vaikuttavuutta, ja ne voidaan sovittaa yhteen muun sähköisen vaalimainonnan kanssa. Ulkomainonnassa toisto tuo mainontaan vaikuttavuutta, ja JCDecaux’n verkoston tehokkuus sekä näyttökertojen suuri määrä lisää mainonnan muistamista.

JCDecaux’n digitaalinen verkosto kattaa 16 Suomen suurinta kaupunkia. Näytöt sijaitsevat kaupunkien parhailla paikoilla tavoittaen pyöräilijät, autoilijat, jalankulkijat sekä joukkoliikenteen käyttäjät. Pysäkki- ja metroasemaympäristö sekä liikennevälineiden sisätilat ovat tehokas paikka tavoittaa myös sellaiset yleisöt, jotka istahtavat pysäkille tai odottavat laiturilla metroa. Tutkimusten mukaan joukkoliikenneympäristöissä ulkomainonnan muistaminen kasvaa.

Kenet haluat vaalimainonnalla tavoittaa?

Digitaalinen ulkomainonta soveltuu erinomaisesti sekä valtakunnalliseen että alueelliseen kampanjointiin. Oli kyse sitten puolueen laajasta imagomainonnasta tai yksittäisen ehdokkaan tunnettuuden kasvattamisesta, mainospinnat tarjoavat joustavuutta ja näkyvyyttä juuri oikeassa paikassa ja ajassa.

Kattomainontaa vai taktisempaa kohdentamista?

On tärkeää määrittää kampanjan tavoite: haluataanko korostaa puolueen keskeisiä teemoja vai tavoitellaanko suoraan äänestäjiä tietyn ehdokkaan taakse? Digitaalinen ulkomainonta toimii erinomaisesti molempia tavoitteita tukevana mediana. Useamman kuin yhden viestin ollessa tarpeen, JCDecaux suosittelee hyödyntämään useampia mainosversioita.

Kiteytä, selkeytä, uskalla

Ulkomainonnassa selkeys on valttia. Mainoksen tulisi olla helposti ymmärrettävissä yhdellä vilkaisulla. Tämä tarkoittaa rohkeaa kiteytystä ja selkeitä viestejä. Mainoksessa kannattaa välttää tilan täyttämistä liiallisella tekstillä ja kannattaa panostaa visuaaliseen näyttävyyteen.

Visuaalisuus herättää huomion

Digitaalisten mainospintojen kirkkaus ja värit erottuvat hyvin maisemasta. Suuret kuvat, värit ja kontrastit vangitsevat ohikulkijan katseen. Kunnallisvaalien aikaan keväisessä ympäristössä on tärkeää, että mainokset erottuvat selkeästi.

Miten päästä eteenpäin?

Suunnittelu ja toteutus on helppoa: digitaaliset tuotteet ovat alkaen 1000€ ja asiakaspalvelu auttaa kampanjasuunnittelussa ja varauksissa. Ota yhteyttä JCDecaux’n asiakaspalveluun, p. 0207 758 360 tai sähköpostitse sales@jcdecaux.fi . JCDecaux tarjoaa tekniseen toteutukseen tarkat ohjeet, ja visuaalisen suunnittelun voi tehdä yhdessä mainostoimiston tai graafikon kanssa.