Ajankohtaista

JCDecaux rakentaa kestävää kaupunkia – tätä on kadunkalusteiden ekodesign

Kirjoittanut JCDecaux Finland | May 3, 2023 8:39:40 AM

JCDecaux kehittää kadunkalusteistaan entistäkin energiatehokkaampia ja kestävämpiä. Näin se tapahtuu.

Ekosuunnittelu eli eko-design tarkoittaa ympäristömyönteisestä suunnittelua. Tavoitteena on tuotteen koko elinkaarenaikaisten ympäristövaikutusten minimoiminen, alkaen raaka-aineista tuotteen valmistukseen, käyttöön, logistiikkaan, huoltoon ja lopulta kierrätykseen.

JCDecaux on monien muiden yritysten lailla selvittänyt, mistä sen toiminnan hiilijalanjälki muodostuu. Laskennan pohjalta voidaan ryhtiä aktiivisiin toimiin hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Ja tulosta syntyy!

Toimintatapojensa ja tuotantoketjunsa tarkalla suunnittelulla JCDecaux on pystynyt pienentämään hiilijalanjälkeään kolmanneksella vuosien 2017 ja 2018 aikana. Vuonna 2022 koko konsernin kasvihuonepäästöt olivat 27,1 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2019. Päästöihin lasketaan sekä suorat, että epäsuorat päästöt (scope 1,2 ja 3).

 

JCDecaux’n ulkomainoslaitteet suunnitellaan energiatehokkaiksi

Energiatehokkuudella on suuri merkitys ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Älykkäillä valaistusratkaisuilla, modernilla teknologialla ja vähemmän kuluttavilla valaisimilla JCDecaux on parantanut merkittävästi ulkokalusteidensa energiatehokkuutta. Yritys on myös sitoutunut ulkomainosliiton energiaa säästäviin suosituksiin. JCDecaux’n oma tekniikka laitteiden energiatehokkuudelle on kuitenkin niitäkin edistyksellisempää.

JCDecaux asentaa digitaalisiin mainoslaitteisiinsa aina valomäärän tunnistimet. Näin niiden valaistus himmenee automaattisesti silloin, kun valotehoa tarvitaan vähemmän. Yöaikaan laitteiden valaistus sammutetaan keskimäärin viideksi tunniksi.

Mainoslaitteiden ilmanvaihto on suunniteltu siten, että se mukautuu ympäristön lämpötilaan. Kylmällä säällä ilmanvaihdon tarve on vähäisempi.

Kaava on yksinkertainen. Mitä energiatehokkaampia laitteet ovat, sitä pienemmät ovat niiden aiheuttamat päästöt ja sitä pienempi on myös hiilijalanjälki.

 

JCDecaux’n ulkomainoskalusteet ovat pitkäikäisiä

JCDecaux’n kadunkalusteet kestävät aikaa ja kulutusta. Kalusteiden käyttöikä on parhaimmillaan kymmeniä vuosia. Maailmalta ja meiltä Suomestakin löytyy esimerkkejä pysäkkikatoksista, jotka ovat olleet käytössä yli 30 vuotta ja säännöllisen ylläpidon ansiosta näyttävät edelleen uuden veroisilta.

Aina ennen kuin JCDecaux uusii kalusteen, arvioidaan kalusteen modernisointimahdollisuus. Yritys on suunnitellut kaikki kadunkalusteensa siten, että osat voidaan kierrättää. Kaatopaikkajätettä ei synny.

”Peruskunnostamalla joukkoliikennekatoksen saamme vähennettyä CO2-päästöjä 42 prosenttia verrattuna kokonaan uuden katoksen rakentamiseen”, kertoo JCDecaux’n vastuullisuus- ja laadunhallinta-asiantuntija Eija Sipilä.

JCDecaux tekee jatkuvasti uusia kokeiluja, joilla se pyrkii pienentämään ympäristöjalanjälkeään. Esimerkiksi osa JCDecaux’n pysäkkikatosten valaistuksesta saa virtansa katolle sijoitetuista aurinkopaneeleista.

 

Ulkomainonta osana kestävää ja toimivaa kaupunkia

Joukkoliikenne on osa modernia ja ekologista liikkumista. JCDecaux haluaa tehdä siitä toimivaa ja viihtyisää. JCDecaux’n pysäkkikatokset tarjoavat kaupunkilaisille miellyttävän ja suojaisan paikan odottaa bussi- ja ratikkavuoroa.

Monelle voi tulla yllätyksenä, että pysäkki-infraa ja kadunkalusteita ei rakenneta kaupunkilaisten verorahoilla. JCDecaux huolehtii hallitsemiensa pysäkkikatosten kustannuksista kalusteen elinkaaren alusta loppuun mainostuloilla. Yritys vastaa mainoslaitteista, katosten rakentamisesta ja huollosta sekä ilkivaltakorjauksista säännöllisen puhtaanpidon lisäksi.

 

Ympäristöasiat ovat yhteisiä

Toimintansa alusta asti JCDecaux on tehnyt yhteistyötä kaupunkien, joukkoliikenteen toimijoiden ja mainostajien kanssa. Tänä päivänä ympäristöasiat koetaan yhä enemmän yhteisiksi ja osaksi kannattavaa liiketoimintaa.

Ei siis ole sattumaa, että CDP:n keräämän, johtavaa ilmastotyötä tekevien yritysten listalle ovat päässeet JCDecaux’n ohella yhteistyökumppaneista myös Helsinki ja Lahti. CDP on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka arvioi vuosittain yritysten ja organisaatioiden ympäristötyötä.

”Haluamme osoittaa johtajuutta vastuullisuudessa ja olla ulkomedia-alan ykkönen ympäristöasioissa. Asiakkaamme arvostavat sitä, että heidän kumppanuutensa JCDecaux’n kanssa rakentuu kestävälle perustalle”, Eija Sipilä kertoo.