JCDecaux lanseerasi kampanjoiden hiilijalanjälkimittauksen 20.3.2024 ensimmäisenä ulkomainosyhtiönä Suomessa. Vastuullisena mediakumppanina mahdollistamme asiakkaillemme täyden läpinäkyvyyden mainosvälineidemme päästöihin. Kampanjoiden hiilijalanjälkilaskennassa huomioidaan sekä suorat että epäsuorat päästöt.
Vastuullinen liiketoiminta edellyttää yrityksiltä läpinäkyviä tekoja koko arvoketjun osalta. Vastuullisuus on paitsi päivittäisiä valintoja, myös pitkän aikavälin tinkimätöntä työtä. Olemme sitoutuneet JCDecaux -konsernin ilmastostrategian hiilineutraalisuustavoitteeseen, jonka tavoitteena on olla vuoteen 2050 mennessä hiilineutraali ulkomainosyhtiö.
Abribus- ja digikampanjoiden hiilijalanjälkilaskenta toteutettiin yhteistyössä ClimatePartnerin kanssa. Hiilijalanjälkimittauksessa käytettiin Greenhouse Gas (GHG) Protocol -menetelmää, joka on yksi yleisimmistä laskentatyökaluista. JCDecaux’n ulkomainoskampanjoiden hiilijalanjälkilaskenta perustuu cradle-to-customer + waste lähestymistapaan, ja koostuu kerätyistä kampanjakohtaisista tiedoista.
Laskenta kattaa muun muassa Abribus-julisteiden tuotannon energiakulutuksen ja raaka-aineet, pakkausmateriaalit, logistiikan, kampanja-aineistojen datansiirron, kampanja-aikaisen energiankulutuksen, materiaalien kierrätyksen sekä osuuden yrityksen yleisistä päästöistä, kuten työmatkaliikenteestä ja kiinteistöjen sekä ajoneuvojen päästöistä. Digikampanjoiden osalta laskenta kattaa mainoslaitteiden sekä kampanja-aineistojen datansiirron ja -tallennuksen energiankulutuksen sekä osuuden yrityksen yleisistä päästöistä.
Laskennan tulokset antavat meille konkreettista ja riippumatonta tietoa ulkomainoskampanjoiden hiilidioksidipäästöistä. Esimerkiksi Abribus-kampanjan hiilijalanjäljestä noin 53 % muodostuu julisteiden raaka-aineista ja noin 30 % datan hallinnan energiakulutuksesta. Yleisten päästöjen osuus on noin 13 % ja loput 4 % syntyy julisteiden jakelusta. Tulokset vahvistavat käsitystämme siitä, että hiilidioksidipäästöjen vähentämistoimenpiteiden suurimmat vaikutukset saavutetaan tuotteen elinkaaren alkupäähän kohdennetuilla toimenpiteillä. Julisteemme on kierrätetty ja painatettu 100 % vastuullisesti hoidetuista metsistä tuotetulle FSC-sertifioidulle paperille jo vuosia, kommentoi JCDecaux’n Director People, Brand & Culture, Sanna Rainio.
Kampanjoiden hiilijalanjälkimittauksella lisäämme tietoa ulkomainoskampanjoiden ilmastovaikutuksista ja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisen sekä perinteisen ulkomainonnan hiilijalanjäljen syntyyn. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita tunnistamaan ja valitsemaan ilmastoystävällisiä mainosratkaisuja.
Vastuullisuus ja kiertotalous ovat liiketoimintamme ytimessä. Suosimme kestäviä tuotteita ja materiaaleja, teemme jatkuvasti töitä energiatehokkaampien laite- ja valaisuvalintojen eteen ja huolehdimme myös resurssien tehokkaasta loppukäsittelystä. Helsingin vanhin käytössä oleva bussipysäkki sijaitsee Herttoniemessä ja on rakennettu vuonna 1990. Olemme käyttäneet vuodesta 2018 ainoastaan päästötöntä sähköä, jolloin mainosvälineidemme hiilijalanjälki energiankulutuksen osalta on nolla.
Ilmasto- ja ympäristönäkökulman lisäksi meille on tärkeää, että kannamme vastuumme yhteiskunnasta ja toimintaympäristömme hyvinvoinnista. Selvitimme yhteistyössä PwC:n ja muiden ulkomainostoimijoiden kanssa liiketoimintamme yhteiskunnalle tuomia suoria- ja epäsuoria hyötyjä. JCDecaux kantaa yhteiskuntavastuuta monella tavalla, joista ehkä näkyvin Suomen suurimpien kaupunkien bussi- ja raitiovaunupysäkit.
Haluamme hiilijalanjälkilaskennallamme kannustaa myös muita toimialan yrityksiä entistä tavoitteellisempaan vastuullisuustyöhön. Uskomme, että läpinäkyvä viestintä ja konkreettisten tavoitteiden asettaminen edistää koko toimialan vastuullisuustyötä.
Lue lisää vastuullisuustyöstämme täältä.