JCDecaux’n Kuukauden parhaat -konsepti on tehnyt paluun. Ulkomainonnan luovalla toteutuksella on suuri merkitys mainonnan vaikuttavuuteen, ja mainonnan suunnittelu onkin tärkeä tehdä ulkomainonnan lähtökohdista. Tekoälytyökalujen kehittyessä neurotiedettä ja koneoppimista hyödyntävä Neurons Predict -työkalu tuo tervetullutta tieteellistä informaatiota luovan suunnittelun avuksi.
Uudistettu Kuukauden parhaat -formaatti nostaa kuukausittain esiin kolme kuukauden parasta ulkomainostoteutusta, jotka arvioidaan asiantuntijaraadissa. Raadin tukena Neurons Predict arvioi visuaalisten elementtien vaikuttavuutta numeerisesti, samalla ennustaen, mitkä elementit herättävät eniten huomiota.
Helmikuun voittajat erottuivat erityisesti visuaalisuudellaan, värien käytöllään ja yksinkertaisuudellaan.
Valio: Oltermanni
Valion Oltermanni mainoksessa hyödynnetään värien voimaa: kirkas keltainen tausta ja houkutteleva kuva tuotteesta sekä sydänsokkelo luovat huomiota herättävät elementit mainokseen. Mainos saavuttaa hyvät kognitiiviset pisteet erottuvalla mutta ymmärrettävällä suunnittelullaan. Huomion kiinnittyminen sekä tuotteeseen että tekstiin on hyvällä tasolla – yli 40%.
Neurons Predict on koulutettu katsojien reaktioaikojen perusteella arvioimaan, kuinka sitouttavaa sisältö on. Oltermanni-mainoksen visuaalinen kokonaisuus saavutti Neurons Predict-analyysissä erinomaiset sitouttamispisteet ”Engagement”- pisteiden kohotessa 69:ään. Myös hyvät kognitiiviset pisteet (58) kertovat selkeyden korrelaatiosta muistamiseen. Selkeä mainos jää voimakkaammin mieleen.
Friends & Burgers: Honey Mustard -hampurilainen
Friends & Burgersin mainos nosti herkullisen hampurilaisen mainoksen keskiöön, mikä herätti huomion ja ruokahalun. Musta-valkoinen toteutus lisää kontrastia elementtien välillä ja ympäristöön nähden. Kuva hampurilaisesta sekä tuotteen nimi luovat vahvoja visuaalisia kiinnityspisteitä. 62% huomiosta kiinnittyy tuotteen nimeen, jota selkeästi mainoksessa on myös haluttu painottaa. Itse tuotteen huomio on 31%. Kokonaisvaltainen design korostaa tunnevetovoimaa johtaen visuaalisesti mielenkiintoiseen mainokseen.
Neurons Predict -analyysi antaa tälle toteutukselle kiitosta erityisesti siitä, että Honey Mustard -burgerimainos luo onnistuneesti emotionaalista sitoutumista houkuttelevan kuvituksen ja leikkisien suunnitteluelementtien kautta. Erityisesti kognitiiviset pisteet ovat erinomaiset ollen 80. Myös sitouttaminen ”Engagement” on tässä julisteessa loistavalla tasolla saaden 90 pistettä.
TV5: kevään sarjat, Arman ja aikamme ilmiöt
TV5:n uutuussarjan lanseerauksessa ulkomainostoteutuksen pääosassa nähdään vaikuttavia kasvoelementtejä, jotka lisäävät mainoksen muistettavuutta. Katsojat kiinnittävät huomionsa dokumentaristin kasvon osiin, etenkin teipattuun suuhun ja silmiin, mikä tekee mainoksesta mielenkiintoisen. Pääosa huomiosta, 39%, kiinnittyy tunnetun henkilön kasvoihin ja 22% ohjelman nimeen.
Tässä toteutuksessa muistaminen on erityisen korkealla tasolla, syynä erottuvuus ja emotionaalinen reaktio. Myös huomion keskittyminen eli fokuspisteet ovat hyvällä tasolla. Nämä pisteet nousevat, kun luovassa on vain yksi tai muutama elementti, joihin huomio kohdistuu.
Neurons Predict – Tekoälyn menetelmät
Neurons Predict on edistyksellinen työkalu, joka hyödyntää neurotieteeseen ja koneoppimiseen perustuvia menetelmiä ennustaessaan ihmisten reaktioita visuaalisiin ärsykkeisiin. Se simuloi silmänliikkeitä, yhdistää laajat datasetit neurotieteellisiin löydöksiin ja käyttää saliency mapping -analyysiä, ennustaen mitkä kuvien tai videoiden elementit herättävät eniten huomiota. Neurons Predict tarjoaa arvokasta tietoa mainoskampanjoiden tai brändien visuaalisen materiaalin tehokkuudesta yhdistäen seuraavat mallit:
1. Silmänliikkeiden ennustaminen
JCDecaux’n Kuukauden parhaat -konsepti korostaa ulkomainonnan visuaalisen vaikuttavuuden merkitystä. Neurons Predict -työkalu, joka hyödyntää neurotiedettä ja koneoppimista, tarjoaa tieteellistä tukea tunnistamalla mainosten elementtejä, jotka tehokkaimmin kiinnittävät katsojien huomion ja lisäävät sitoutumista. Helmikuun voittajamainokset erottuivat voimakkailla visuaalisilla elementeillä ja selkeällä suunnittelulla: Valio Oltermannin kirkas väripaletti, Friends & Burgersin houkutteleva kuvitus sekä TV5:n uutuussarjan dramatisoidut kasvoelementit ovat esimerkkejä tällaisista mainoksista. Neurons Predict on arvokas työkalu mainoskampanjoiden suunnittelussa, tuoden ulkomainontaan tehoa vaikuttavuuden kautta.