Ajankohtaista

Kuukauden parhaat ulkomainokset - tammikuu

Kirjoittanut JCDecaux Finland | Feb 13, 2025 11:32:46 AM

JCDecaux’n Kuukauden parhaat -konsepti tekee paluun. Ulkomainonnan luovalla toteutuksella on suuri merkitys mainonnan vaikuttavuuteen, ja mainonnan suunnittelu onkin tärkeä tehdä ulkomainonnan lähtökohdista. Tekoälytyökalujen kehittyessä neurotiedettä ja koneoppimista hyödyntävä Neurons Predict -työkalu tuo tervetullutta tieteellistä informaatiota luovan suunnittelun avuksi.

Uudistettu Kuukauden parhaat -formaatti nostaa kuukausittain esiin kolme kuukauden parasta ulkomainostoteutusta, jotka arvioidaan asiantuntijaraadissa. Raadin tukena Neurons Predict arvioi visuaalisten elementtien vaikuttavuutta numeerisesti, samalla ennustaen, mitkä elementit herättävät eniten huomiota.

Tammikuu on tuonut ulkomainontaan paljon inspiroivia toteutuksia, ja erityisesti visuaalinen selkeys, hyvä värien ja kontrastien hyödyntäminen sekä huomiota herättävä brändäys miellytti sekä raatia että tekoälyä.

Hesburger Kebab-hampurilainen: yksinkertaisuuden voimaa

Hesburgerin Kebab-hampurilaisen mainos on täydellinen esimerkki yksinkertaisen luovan voimasta. Mainos tuo selkeästi esille tärkeimmät elementit mustaa taustaa vasten, mikä luo voimakkaan kontrastin varmistaen viestin nopean sisäistämisen. Lyhyt copy tarkentaa, mistä tuotteesta on kyse ja hinta toimii ytimekkäänä toimintakehotteena.

Neurons Predict -analyysi on antanut mainokselle kiitosta erinomaisista muistettavuus- ja sitoutumispisteistä, mikä osoittaa, että mainos jää hyvin katsojan mieleen ja herättää kiinnostusta. Muistaminen eli ”Memory” kuvaa sitä, kuinka hyvin aineisto muistetaan perustuen erottuvuuteen ja emotionaaliseen reaktioon. Sitouttaminen eli ”Engagement” puolestaan mittaa katsojan osallistumisen tasoa sisältöön. Malli on koulutettu osallistujien reaktioaikojen perusteella arvioimaan, onko sisältö sitouttavaa vai ei. Hesburgerin mainoksessa sitoutumispisteet 89 ja muistamispisteet 67 ovat erinomaiset.

Hesburgerin mainoksessa myös huomio elementtien kesken jakautuu melko tasaisesti: Itse tuotetta katsoo 83% mainoksen nähneistä, tuotehinnan ja nimen ollessa lähes yhtä huomattuja. 41% huomaa yrityksen logon.

Valio Profeel: värien ja minimalismin juhlaa

Valion Profeel-mainoksessa värejä ja kontrasteja käytetään vakuuttavasti. Erottuvan visuaalinen ilme vetää katseet puoleensa. Minimalistinen tyyli korostaa brändiä ja tuotetta tehden mainoksesta modernin ja tyylikkään.

Neurons Predict korostaa mainoksen kykyä herättää tunteita, mikä tekee siitä mieleenpainuvan ja houkuttelevan. Huomion keskittyminen, eli ”Focus”, on erittäin hyvällä tasolla ollen 69 pistettä. Pisteet nousevat, kun luovassa on vain yksi tai muutama elementti, joihin huomio kohdistuu eikä liian usea elementti kilpaile katsojan huomiosta. Myös tässä mainoksessa sitoutuminen eli ”Engagement” on saavuttanut hyvän pistemäärän 79.

Valion Profeel mainoksessa pääosassa on tuote, jota katsoo huimat 95% mainoksen nähneistä. Toteutus oli osa laajempaa ulkomainoskampanjaa, jossa luovalla erikoistoteutuksella otettiin haltuun Rautatientorin metroasema. Kampanja herätti paljon huomiota ja keskustelua myös sosiaalisessa mediassa.

OP Uusimaa: tunnerikkaat kasvot ja selkeys

OP Uusimaan ulkomainos on hieno todiste suuria elementtejä yhdistelevän, selkeän ja tunteita herättävän luovan toteutuksen voimasta. Suuret kasvot ja lämmin hymy vangitsevat katsojan huomion, ja brändin näkyvyys on huippuluokkaa.

Neurons Predict antaa erityistä kiitosta mainoksen kognitiivisesta selkeydestä ja muistamisesta, eli siitä, kuinka voimakkaasti se jää mieleen. Yksinkertaisuus yhdistettynä tunteisiin vetoavaan ilmaisuun tekee tästä mainoksesta erittäin onnistuneen ulkomainostoteutuksen. Kognitiivinen muistaminen eli tiedonkäsittelyn tarve kuvaa tiedon määrää, jota katsoja prosessoi luovaa katsoessaan. Tehokkaimpia ovat kuvat, jotka haastavat hieman katsojaa ja lisäävät siten kognitiivista kuormitusta olematta kuitenkaan liian kompleksisia. Kognitiivinen sai pisteitä 54 ja muistaminen 86, nämä ovat erinomaiset pistemäärät ulkomainokselle.

Mainoksessa lämpökamerakuva selventää, mihin erityisesti katse kiinnittyy: Mitä punaisempi kohta, sitä pidempään kohdetta katsotaan. Tässä mainoksessa slogan on elementti, joka vetää puoleensa eniten huomiota; sitä katsoo lähes 80 % mainoksen nähneistä. Logo tulee myös hyvin huomatuksi, ja sitä edesauttaa logon sijoittaminen vasempaan yläkulmaan, josta mainoksen katsominen yleensä aloitetaan.

Neurons Predict – Tekoälyn menetelmät

Neurons Predict on työkalu, joka käyttää neurotieteeseen ja koneoppimiseen pohjautuvia menetelmiä ennustamaan, miten ihmiset reagoivat visuaalisiin ärsykkeisiin. Se simuloi silmänliikkeitä, yhdistää laajat datasetit neurotieteellisiin löydöksiin ja käyttää saliency mapping -analyysiä, jolla voidaan ennustaa, mitkä kuvien tai videoiden elementit herättävät eniten huomiota. Neurons Predict tarjoaa arvokasta tietoa mainoskampanjoiden tai brändien visuaalisen materiaalin tehokkuudesta yhdistäen seuraavat mallit:

  1. Silmänliikkeiden ennustaminen
    Neurotieteen tutkimustieto ja AI-pohjaiset mallit simulointia varten
  2. Koneoppiminen
    Monipuoliset datasetit aiemmista tutkituista reaktioista visuaalisiin ärsykkeisiin ja yhdistää ne neurotieteellisiin löydöksiin.
  3. Saliency Mapping (Huomioarvotutkimus)
    Menetelmä ennustaa, mitkä osat tai elementit kuvasta tai videosta ovat visuaalisesti houkuttelevimpia katsojille, luoden lämpökartan.

Tammikuun parhaat ulkomainokset osoittavat, kuinka tärkeää on löytää tasapaino esteettisen vetovoiman ja tehokkaan viestinnän välillä. Neurons Predictin analyysit tarjoavat syvempää ymmärrystä siitä, miten optimoida näitä elementtejä vaikutuksen maksimoimiseksi.