Kuluttajien huomiosta kilpaillaan kovemmin kuin koskaan aiemmin, eikä mainoksia muisteta yhtä hyvin kuin ennen. Ulkomainonnan teho kuluttajan mediapäivässä perustuu tavoittavuuteen, ja ulkomainonnalla tavoitetaan lähes kaikki suomalaiset viikon aikana (Kantar Mind 2024). Tavoittaminen ei kuitenkaan ole itseisarvo, mikäli mainontaa ei huomata tai muisteta.
Miten parannetaan ulkomainonnan huomioarvoa?
Johdonmukaisuus, selkeys ja innovatiivisuus korostuvat muistamisessa
JCDecaux analysoi kaikki asiakkaille tähän mennessä tehdyt kampanjatutkimukset vuodelta 2024 tavoitteena löytää yhteisiä tekijöitä, jotka korreloivat kampanjan huomaamiseen. Parhaiten menestyneitä kampanjoita yhdisti kolme seikkaa:
Yksinkertainen, mutta oivaltava
JCDecaux haluaa omalla esimerkillään inspiroida mainostajia, ja lanseerasi alkukesästä ”Parhaat muistetaan ulkoa – This Way to Fame”- kampanjan. Kampanjan tavoitteena on osoittaa luovan sisällön voima yhdistettynä laajan ulkomainosverkoston vaikuttavuuteen.
Kampanjan alkutaipaleella yksinkertainen ja nerokas oivallus – nuoli osoittamassa kohti logoa – oli muistutus siitä, että toisinaan vähemmän on todellakin enemmän. Kulttuuri kohtasi seuraavaksi luovuuden, kun konseptia kehitettiin Helsingin Juhlaviikkojen aikana. Kampanja laajeni sormen osoittaessa, ei vain logoon, vaan myös kulttuurisiin ilmiöihin. Innovatiivinen synkronointi paikallisten tapahtumien kanssa toi kampanjaan lisäsyvyyttä ja merkityksellisyyttä. Yksinkertainen viesti vangitsi katseet ja laaja positiivinen palaute alleviivasi kampanjan huomaamista. Kun sormet kampanjan kolmannessa vaiheessa mukautuvat maailman polttaviin aiheisiin, kohtaavat luovuus ja ajankohtaisuus varsin oivalluttavalla tavalla. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kampanjamittauksen tuloksia.
Haluatko kuulla lisää siitä, miten erotut ulkona? Ota yhteyttä myynti@jcdecaux.com
Lue lisää erikoisratkaisuistamme
Katso myös ohjeet ja vinkit ulkomainonnan suunnitteluun