Ajankohtaista

Miten suunnitella onnistunut vaalimainos?

Kirjoittanut JCDecaux Finland | Feb 22, 2022 10:00:00 PM

JCDecaux’n ulkomainontaa voi ostaa valtakunnallisesti, paikallisesti tai esimerkiksi postinumeron mukaan kohdistettuna. Isolla tai pienellä budjetilla. Digitaalisina näyttöinä tai perinteisillä mainospinnoilla, tai molemmilla.

Yhtä kaikki, ulkona kohtaat äänestäjät – myös nuoret – keskellä heidän arkiliikkumistaan. Ulkomainontaa ei blokata pois, vaan se nähdään mennen tullen ja useampaan kertaan.

KENET HALUAT VAALIMAINONNALLA TAVOITTAA?

Valtakunnallinen tai alueellinen

Ulkomainonnalla luot tunnettuutta nopeasti - ja laajimmillaan vaikka valtakunnallisesti. Se sopii niin puolueen kattomainontaan, alueelliseen mainontaan kuin yksittäisen ehdokkaan tunnetuksi tekemiseen omalla alueellaan. Ja näiden eri tavoitteiden yhdistelmiin, omien tarpeidesi mukaan.

KATTOMAINONTAA VAI SUORAA TOIMINTAA?

Mainonnan sisällöt tavoitteiden mukaan

Haluatko nostaa ulkomainonnassa esiin puolueen vaaliteemoja vai saada äänestäjät uurnille juuri tietyn ehdokkaan nimi ja numero mielessään? Ulkomainonta toimii mainiosti molemmissa - sekä imagollisemmassa mainonnassa että taktisissa, suoran toiminnan viesteissä. Muista kuitenkin: jos haluttuja viestejä on useampia, kannattaa käyttää useampia mainosversioita.

KITEYTÄ, SELKEYTÄ, USKALLA

Yhteen julisteeseen vain yksi asia

Ulkomainonnassa tärkeintä on selkeys: mainoksen tulee olla helppo hahmottaa myös nopeasti ohi kulkiessa. Kiteytä rohkeasti ja uskalla erottua. Jos mainoksessa käytetään tekstiä, sen tulee olla lyhyt, ja tekstityypin sekä taustan selkeä.

VISUAALISUUS HERÄTTÄÄ HUOMIOON

Käytä värien ja kontrastien voimaa

Näyttävät, valaistut mainospintamme keräävät kulkijoiden katseet. Käytä hyväksesi isoja kuvia, värejä ja kontrasteja, jotka nousevat esiin aluevaalien talvisesta maisemasta.

KAIPAATKO VAALIMAINONTAAN UUSIA IDEOITA?

Kokeile uutta ja erotu

Ehdokkaan kuva, nimi, puolue ja numero on aina toimiva setti. Mutta välillä kannattaa tehdä myös toisin. Kahden ehdokkaan yhteismainos saattaa synnyttää kiintoisaa jännitettä ja tarinaa.

DIGITAALINEN TAI KLASSINEN ULKOMAINONTA

Valaistut ulkomainostaulut

Vaalimainonnan toteutukseen voi valita vaikuttavat, digitaaliset näytöt tai klassisen tehokkaan, printatun julistemainonnan – tai molempien yhdistelmän.  

Digitaalinen ulkomainontamme kattaa Suomen 16 suurinta kaupunkia. Digin etuina ovat nopeus, vaikuttavuus ja mahdollisuus käyttää liikkuvaa kuvaa. Aineisto voi olla yhtenäistä muun sähköisen vaalimainonnan kanssa. Digitaalisen mainonnan voi kohdistaa myös esimerkiksi kellonajan mukaan tai ajoittaa vaikkapa vahvistamaan muita vaalimarkkinointisi samanaikaisia toimia, esim. tapahtumia.

Suunnittelutyökalustamme löydät kaikki digitaaliset ulkomainosmahdollisuutemme kätevästi kartalla.

Klassinen ulkomainontamme, valaistut Abribus-taulut, on tarjolla 37 eri paikkakunnalla. Abribus-mainonnalla voit vallata paikkakunnat näyttävästi ja tehokkaasti, tai tehdä rajoitetun tehoiskun juuri itselle tärkeällä alueella.

Paras peitto -karttapalvelun avulla näet, missä klassiset mainospaikkamme sijaitsevat.

Kampanjakokonaisuuden suunnittelussa sinua auttaa asiakaspalveluumme.

OLE AJOISSA LIIKKEELLÄ

Vaalimainonnan parhaat paikat ovat haluttuja

Vaalimainonnan myyntimme alkaa huhtikuussa, ja maanantaista 4.4.2022 klo 9 lähtien voit varata ja vahvistaa vaalimainontasi JCDecaux’n välineissä. Kampanjoiden varaukset ja vahvistukset lähetetään osoitteeseen kaupat@jcdecaux.fi

MITEN PÄÄSEN ETEENPÄIN?

Helposti!

Ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme, kun kaipaat apua kampanjasuunnitteluun tai varauksiin. Voit myös soittaa 0207 758 360 tai lähettää sähköpostia sales@jcdecaux.fi

Mainosaineistojen tekniseen toteutukseen toimitamme tarkat ohjeet; mainosten visuaaliseen suunnittelun tekee yleensä valitsemasi mainostoimisto tai graafikko. Kaiken julisteiden painatukseen liittyvän palvelun saat kauttamme.

 

Avainsanat >> vaali, vaalit, vaalit 2023, vaalimainonta, vaalimainostaja

23rd February 2022

Published in Ohje , about #Vaalit