Yhteiskuntavastuu ja kestävän kehityksen arvot ovat olleet pitkään yrityksissä ajatustasolla, mutta käytännössä niiden merkitys liiketoiminnassa on voinut jäädä monessa yrityksessä pieneksi. Nyt on toisin, korulauseiden aika on ohi. Maailma on murroksessa, niin ympäristö- kuin sosiaalisetkin kysymykset ovat nousseet aivan uudelle tasolle, pandemia on muuttanut työntekomallejamme ja energian kustannusten nousu pakottaa jokaisen miettimään kulutustaan.
Vuosi sitten aloitin JCDecaux’lla avainasiakasvastaavana ja itse mielenkiintoisten työtehtävien lisäksi työpaikan valintaani vaikutti vahvasti JCD:n yritysvastuukulttuuri. Alun perin en ollut häpeäkseni juuri tätä näkökulmaa pohtinut, mutta kun se kerran tuotiin hakuvaiheessa niin vahvasti esiin, niin pakkohan asiaa oli pohtia. Asiaa hetken tuumailtuani ymmärsin, kuinka aidosti merkittävästä asiasta on kyse. Vuoden mittaisella kokemuksella voin nyt sanoa, että on upea tunne seistä ainutlaatuisten mainosratkaisuiden takana, joiden taustalla vastuullisuus on otettu huomioon niin monesta näkökulmasta.
Jokaisen meistä on pohdittava niin yksilö- kuin organisaatiotasolla, miten voisimme pienentää esimerkiksi omaa ympäristöjalanjälkeämme tai tehdä valintoja, jotka tukevat oikeudenmukaisempaa hankintaketjua. Vaihtoehtojen ja valtava tiedon määrä eivät vain aina helpota valintaa. JCDecaux on globaali ulkomainostoimija, jonka arvoissa vastuullisuus näyttäytyy konkreettisina tekoina. Esimerkiksi JCDecaux’n strategiaan kuuluu näkyä bussipysäkeillä, metroissa sekä ratikoissa ja tarjota näin mainostajalle näkyvyyttä joukkoliikenteessä, jonka kasvu on osa kestävää kehitystä. Joukkoliikenteen ulkomainonnalla myös tuetaan julkista liikennettä mainospaikkavuokrien muodossa.
Mainostajan on helppo valita JCDecaux kumppaniksi, sillä ulkomainonta on tutkitusti yksi mainonnan vaikuttavimmista muodoista ja sopii kaiken kokoisille yrityksille. Ja jotta valinta olisi vieläkin helpompaa, vastuullisuus on JCDecaux’n toiminnan ytimessä. JCDecaux’n klassiset julistepinnat sijaitsevat pääosin bussipysäkeillä ympäri Suomea tuoden suojaa liikkujille ja näkyvyyttä mainostajille. Bussipysäkit on rakennettu kestämään vuosikymmeniä ja niiden ajaton muotoilu mahdollistaa niiden käytön aina elinkaaren loppuun saakka – jopa 30 vuoden ajan! Moni ei välttämättä tule ajatelleeksi, että JCDecaux’n digitaaliset näytöt pimennetään öisin tietyksi ajaksi osana, jotta vältetään turhaa energian tuhlausta.
Kysyin vielä lopuksi JCDecaux’n vastuullisuus- ja laadunhallinta-asiantuntijalta Eija Sipilältä, mitä mainostajan kannattaisi erityisesti tietää ulkomainonnan vastuullisuudesta. Eija halusi muistuttaa, että joskus voi unohtua, että itse markkinointikanavat ovat myös osa markkinoitavan tuotteen elinkaarta. Valitsemalla vastuullisen median voit tehdä arjen valintoja työssäsi – niin ympäristöllisessä, sosiaalisessa kuin yhteiskunnallisessakin mielessä.
Titi Kesälahti-Guessous
Avainasiakaspäällikkö
titi.kesalahti@jcdecaux.com