Digitaalisten ulkomainosten aineisto‐ohjeet
Näillä ohjeilla suunnittelet dynaamisen kampanjan digitaalisiin mainoslaitteisiimme
Dynaamisen ulkomainoskampanjan suunnittelussa voit käyttää joko SmartContentin valmiita sääntöjä videoaineistosi kohdentamiseen, tai voit suunnitella täysin räätälöidyn HTML-toteutuksen, joka jää varmasti katsojan mieleen.
HUOM. Dynaamista ulkomainontaa ei voi hyödyntää metrojen ja ratikoiden sisältä löytyvillä näytöillä.
1. HTML5 -toteutus
HTML YLEISET VAATIMUKSET:
Noudatathan alla olevaa hakemistorakennetta kaikissa HTML-projekteissa.
Html on tarkoitettu vain dynaamisen ulkoisen sisällön hallintaan (Facebook, Twitter, Instagram, RSS-syötteet, XML, json, jne.) Jos haluat hyödyntää puhtaasti staattista sisältöä, käytäthän kuvaa. Jos haluat hyödyntää itsenäistä animoitua sisältöä (ei ulkoista resurssia), käytäthän videotiedostoa.
Mikäli suunnittelet ulkoisen sisällön hallintaa verkkoyhteyden avulla (esim. videokuvan striimaus, live-feed), olethan yhteydessä mediaportaaliin (mediaportaali@jcdecaux.com). Huomioithan, että toteutus vaatii erillistä suunnittelua ja testausta ja siitä saattaa tulla mahdollisia lisäkustannuksia.
Asiakkaan palvelimelta toimitettavaa HTML-sisältöä käytettäessä on suositeltavaa käyttää preload skriptia.
Sisältö ladataan näkymättömään ikkunaan sen aikana, kun edellistä sisältöä toistetaan. Kun toisto alkaa (ja ikkuna tulee näkyviin), kutsutaan jcddms_playbackStart eventiä. Oikean toiminnan varmistamiseksi HTML-sisällön tulee kutsua jcddms_playbackStart eventiä, toiston alkaessa.
Huomioithan, että jcddms_playbackStart event ei välttämättä näy iframe-kehyksissä. Iframen sisältävän päädokumentin vastuulla on joko toimia iframeen suoraan tai välittää event eteenpäin, käyttäen esim. window.postmessage.
VARMISTA ETTÄ VERKKOSIVUSI ON RIITTÄVÄN NOPEA
- Sivun pitää latautua sijainnista riippumatta alle kolmessa sekunnissa.
SUUNNITTELE AINEISTO SOPIMAAN VALITTUIHIN NÄYTTÖIHIN:
- Pystyformaatti:
- 1080 x 1920 px
- Ratina, Tampereen Valtatie:
- 512 x 768 px
- Compass Rautatientori:
- 1800 x 400 px
- Compass Ratina
- Ratina-aukio: 3000 x 900 px
- Galleria-aukio: 2700 x 975 px
- X-Track
- 1920 x 1080 px
TIEDOSTON NIMEÄMINEN:
Nimeä tiedostot niin, että nimestä selviää seuraavat:
- Mainostaja
- Mainostettava tuote
- Kampanjaviikko
- Aineiston resoluutio
MATERIAALIN TOIMITUS:
- Materiaalin toimitusosoite: Mediaportaali
- Materiaalin toimitus 2 viikkoa ennen kampanjan alkamista
- Ilmoitathan materiaalin toimituksen yhteydessä myös mahdolliset aineiston hyödyntämät url-osoitteet, jotta voimme avata palomuurit yhteyksille
2. SmartContent -toteutus:
Dynaaminen SmartContent -kampanja suunnitellaan pääosin samoin kuin tavallinen digikampanja. Siihen pätee kuitenkin muutama lisäsääntö:
TOIMITA OHJEISTUS AINEISTON KOHDISTAMISEEN:
- Esimerkiksi: Aineisto 1 näkyy vain, kun aurinko paistaa ja on yli 20 astetta lämmintä. Aineisto 2 näkyy muina aikoina.
- Huom. jonkun aineiston tulee aina pyöriä. Lisää mukaan siis oletusaineisto, joka näkyy, kun muiden aineistojen säännöt eivät toteudu.
- Käytettävissä olevat kohdennussäännöt:
- Säätila
- Lämpötila
- Sijainti (alue tai valitut pinnat)
- Kello
- Viikonpäivä
- Päivämäärä
TIEDOSTON NIMEÄMINEN:
Nimeä tiedostot niin, että nimestä selviää seuraavat:
- Mainostaja
- Mainostettava tuote
- Kampanjaviikko
- Aineiston resoluutio
MATERIAALIN TOIMITUS:
- Materiaalin toimitus 2 viikkoa ennen kampanjan alkamista
- Koko aineiston toimitus kerralla.
- Jos aineistoa käytetään useammassa paikassa ei samaa aineistoa tarvitse toimittaa kuin kerran.
Materiaalin toimitusosoite: Mediaportaali
- Ilmoita materiaalin toimituksen yhteydessä ainakin:
- Mainostajan nimi
- Kampanja-aika
- kohdennusohjeistus