Tutustu JCDecaux'n toimintaan
Suomalaista ulkomainontaa jo vuodesta 1946.
JCDecaux on ulkomainonnan globaali markkinajohtaja, jolla on toimintaa yli 80 maassa.
Tutustu JCDecaux'hon työnantajana
Tilaa JCDecaux´n uutiskirje ja pysyt ulkomainonnan uutisten, ideoiden ja inspiraation aallonharjalla!
Ota meihin yhteyttä!
Löydät kaikki
yhteystietomme
täältä »
Tarinamme
Kaikki alkoi, kun ranskalainen kenkäkauppiaan poika, Jean-Claude Decaux, keksi mainostaa isänsä tuotteita julistein ulkona. Teini-ikäinen Jean-Claude sai isältään läksytystä markkinointikulujen kasvusta ja samalla kenkää perheyrityksestä. Hän kuitenkin ymmärsi mainostamisen tärkeyden ja jatkoi taskurahojen kerryttämistä tekemällä mainoksia muille kaupungin yrityksille.
Hiukan myöhemmin, nuori Jean-Claude vuokrasi maata paikallisilta maanviljelijöiltä ja ajeli skootterillaan itse pystyttämään maantiemainokset. 1950-luvun alun Pariisissa hän hankki elantonsa kiinnittämällä mainoksia ja ilmoituksia rakennusten seiniin, mutta pian itseoppinut Decaux oli jälleen vaikeuksissa: nyt paikalliset viranomaiset julistivat lähes kaiken ilmoitustaulumainonnan laittomaksi.
Eräänä sateisena päivänä, kävellessään pitkin Pariisin katuja, Jean-Claude näki pysäkillä sateessa bussia odottavia ihmisiä. Siitä Jean-Claude sai idean rakentaa kaupungille bussikatoksia vastapalveluna siitä, että saisi oikeuden myydä mainoksia niissä. Kaupunkien viranomaiset tarttuivat Decaux’n ideaan ja Lyonista tuli ensimmäinen kaupunki, johon asennettiin mainonnalla rahoitettuja kadunkalusteita.
Nykyään JCDecaux toimii jo yli 60 maassa ja työllistämme yli 11 900 ihmistä ympäri maailmaa. Olemme maailman johtava ulkomainosyhtiö kadunkalusteissa, lentokenttämainonnassa sekä liikennevälinemainonnassa. Lisäksi olemme Euroopan suurin jättitauluissa ja olemme läsnä yli 3700 kaupungissa maailmassa.
JCDecaux Suomessa
Ulkomainonta aloitettiin Suomessa jo vuonna 1946, jolloin yrityksen nimi oli Oy Ulkomainos Ab. Vuodesta 1985 jatkoimme toimintaamme nimellä Maximedia. Yhteistyö JCDecaux'n kanssa alkoi 1989, jolloin maailman johtava ulkomainosyhtiö osti 40 % Maximediasta. Vuonna 2001 meistä tuli kokonaan JCDecaux.
Tällä hetkellä me, JCDecaux Finland Oy, työllistämme noin 65 monialaista ammattilaista ja mainosvälineverkostomme kattaa koko Suomen. Liiketoiminnamme pääalueita ovat kadunkalusteet, liikennevälineet sekä Point of Sale -ratkaisut.
JCDecaux Finland Oy
Liikevaihto: 32,6 miljoonaa € (vuonna 2018)
Henkilöstö: 77 työntekijää
Perustamisvuosi: 1946 - Oy Ulkomainos Ab, 1985 - Maximedia, 2001 - JCDecaux Finland Oy
Kansainvälisyys: JCDecaux Finland Oy on osa JCDecaux Groupia.
JCDecaux Finland Oy:n vaiheet
JCDecaux Finland Oy:n juuret juontavat vuoteen 1946, jolloin perustettiin Suomen ensimmäinen ulkomainosyritys, Ulkomainos Oy. Oy Maximainos Ab perustettiin vuonna 1969. Näistä ja muutamasta pienemmästä alan yrityksistä muodostui Maximedia vuonna 1987. Maximedia kasvoi nopeasti Suomen suurimmaksi ulkomainosyritykseksi.
Vuodesta 1989 Maximedia on ollut osa maailman johtavan kadunkalusteyhtiön, ranskalaisen JCDecaux Groupin verkostoa, jonka täysomistukseen se siirtyi alkuvuodesta 2001.
JCDecaux Group toimii lähes kaikissa maanosissa ja laajenee jatkuvasti uusiin kaupunkeihin. JCDecaux Finland Oy:llä on mainosvälineitä 73 suurimmassa suomalaisessa kaupungissa. Se rakentaa kalusteillaan kaupunkikuvaa ja tarjoaa kattavan massamedian mainostajille.
Pysäkkikatosten historia
Jo 1960-luvun lopulla Suomessa suunniteltiin sadekatosten rakentamista mainostarkoitukseen. Ensimmäisen mainostilaa sisältävän katosmallin piirustukset ja prototyyppi olivat valmiita jo vuonna 1969. Samana vuonna AH-Juliste Oy neuvotteli HKL:n toimitusjohtajan kanssa katosten rakentamisesta. Kesällä 1970 mainoskatoksia pystytettiin koemielessä Aleksin kävelykadulle.
Koska HKL:lla olisi ollut mahdollisuus rakentaa vain 10 katosta vuodessa, ehdotettiin AH-Juliste Oy:stä, että ulkomainosyhtiö rakentaisi katokset omalla kustannuksellaan ja saisi siten julistepaikat käyttöönsä. Ensimmäinen 5-vuotissopimus astui voimaan 1973. Katosten rakentaminen käynnistyi monien alkuvaikeuksien jälkeen keväällä 1973 ja Julisteyhtymäksi nimensä muuttanut AH-Juliste rakensi 210 katosta puolessatoista vuodessa. Mainostajat ottivat uuden välineen hyvin vastaan. Katosrakenteisiin jouduttiin kuitenkin alkuaikoina tekemään kestävyyden suhteen monia muutoksia.
Maximainos osti Julisteyhtymän vuonna 1985 ja lähti kehittämään ideaa eteenpäin. Nykyisellä JCDecaux Finland Oy:llä on lähiöpysäkeissä yli 5000 julistepaikkaa ympäri Suomen. 60 % taustavalaistuista Abribus-tauluista on bussikatoksissa.
JCDecaux maailmalla
JCDecaux on ulkomainonnan globaali markkinajohtaja, jolla on toimintaa yli 80 maassa. Menestyksemme salaisuus piilee kuluttajien ja mainostajien tarpeiden ennakoinnissa. Innovaatio on yrityksemme ytimessä ja JCDecaux kehitää jatkuvasti uusia toimialaa muovaavia tuotteita ja palveluja.
GLOBAALI ASIANTUNTEMUS. Kaupunkeja Kehittämässä.
Yli 50 vuoden kokemuksen myötä olemme luoneet tiiviit yhteydet monien kaupunkien ja niiden asukkaiden kanssa. Olemme mukana kehittämässä kaupunkiympäristöä vastaamaan asukkaiden tarpeisiin ja samalla tarjoamme mainostajille vertaansa vailla olevan tavan tavoittaa arvokkaat kaupunkilaisyleisöt.
GLOBAALI LÄSNÄOLO. Johtaville brändeille.
JCDecaux valikoituu johtavien brändien yhteistyökumppaniksi ympäri maailman, johtuen groupin kyvystä toimittaa tasaisen korkealaatuista näkyvyyttä markkinasta riippumatta.
GLOBAALI VIESTI. Ensiluokkainen sijainti.
JCDecaux tuntee kaupunkien yleisöt ympäri maailman. Pystymmekin tarjoamaan kohdennettua ja tehokasta ulkomainosnäkyvyyttä tärkeimmiltä sijainneilta globaalisti. JCDecaux’n verkoston avulla yhteistyökumppanimme luovat skaalautuvan ja yhtenäisen viestin - maailmanlaajuisesti.