Kampanjan tavoite: Kasvattaa tietoisuutta ja välittää voittotunnelmaa Huuhkajien voitosta. Tavoittaa koko Suomi ja olla isoissa kaupungeissa esillä. Näyttää, että nyt on tapahtunut jotain suurta.
Mediamix: Ulkomainonta, Palloliiton omat kanavat, online-mainonta
JCDecaux ulkomainonta: Digitaalinen ulkomainonta 12 Suomen suurimmista kaupungeista.
Kohderyhmä: Suomalainen jalkapalloperhe, potentiaaliset uudet yleisöt
Kampanja-aika: 15.-17.11.2019
Tulokset: Huuhkajien voiton seurauksena verkkokaupan myynti ja Palloliiton sosiaalisen median seuraajamäärät kasvoivat lyhyellä ajalla enemmän kuin koskaan. Ulkomainoskampanja sai positiivista palautetta erityisesti visuaalisuudestaan.
Miten idea kampanjasta syntyi?
”Lähdimme liikkeelle siitä, että jos Huuhkajat kisoihin menee, sen pitää näkyä ja kuulua ympäri Suomen. Siihen ei riitä näkyvyys pelkästään digitaalisissa kanavissa”, toteaa Mikko Laitinen, Suomen Palloliiton markkinointipäällikkö.
Kampanjaan valikoitunut iskulause oli: Aika meidän tullut on. ”Koimme että slogan sopii hyvin kampanjaan, jossa koko suomalainen futisperhe juhlistaa sitä, että on yhdessä tehty töitä ja päästään viimein miesten puolella arvokisoihin”.
"Halusimme katukuvassa näkyvän, että nyt tapahtuu!" Mikko Laitinen Markkinointipäällikkö, Suomen Palloliitto
Suuresta voitosta vielä suurempi
Tällä kertaa Palloliitto halusi, että viesti näkyy kotiareenojen lisäksi suurissa kaupungeissa, mahdollisimman laajalla kattavuudella.
Laitinen korostaa: ”Kampanjan päätavoite oli ennen kaikkea tavoittaa Suomen kansa ja olla isoissa kaupungeissa esillä, niin että näytetään että nyt on tapahtunut jotain suurta ja juhlitaan sitä yhdessä”.
Kampanjan tarkoitus oli kasvattaa tietoisuutta siitä, miten upea juttu on tapahtunut. Samanaikaisesti haluttiin juhlistaa koko Suomen kanssa tätä historiallista hetkeä. Ajatuksena oli, että kampanja-aineiston nähdessään katsoja muistaa: ”Ai vitsi! On kyl hieno juttu.”
"Olen erityisen tyytyväinen siihen laajuuteen, kuinka monessa kaupungissa ja kuinka keskeisillä paikoilla kampanja saatiin näkymään", Mikko Laitinen Markkinointipäällikkö, Suomen Palloliitto
Kohderyhmänä muutkin kuin futisfanit
Koko kampanjan tarkoituksena oli viestiä suomalaiselle futisperheelle, että nyt on tapahtunut jotain historiallista ja me olemme yhdessä tämän tehneet! Viestiä välitettiin ulkomainonnan lisäksi myös Palloliiton omissa kanavissa ja online-mainonnalla.
Ulkomainonnan valinnasta Laitinen mainitsee: ”Halusimme että kampanja tavoittaa myös sellaiset, jotka eivät välttämättä tienneet asiasta tai eivät ole seuranneet jalkapalloa.”
Ulkomainoskampanjalla haluttiin tavoittaa myös uusia yleisöjä. Aineiston näki varmasti myös moni sellainen, joka ei tiennyt, että Huuhkajat on mennyt kisoihin.
"Nyt huomaa, kuinka ihmiset, jotka eivät ole futista ennen seuranneet, puhuvat siitä kahvipöydissä ja ovat kiinnostuneita EM-kisalipuista." Mikko Laitinen Markkinointipäällikkö, Suomen Palloliitto
Miksi ulkomainonta otettiin osaksi juhlintaa?
”Miksi ulkomainonta? Halusimme digitaalisten kanavien lisäksi olla mukana ihmisten arjessa, kodin ulkopuolella", Mikko mainitsee. Palloliitto halusi kampanjaan elementin, joka muistuttaa tästä hienosta tapahtumasta, myös silloin kun joku kävelee kaupungilla.
”Halusimme näkyä isosti ja olla esillä. Tähän ulkomainonta on hyvä väline” Laitinen sanoo, ”tiedän että Suomessa on vain muutamia toimijoita, jotka pystyvät sen tekemään valtakunnallisesti, todella isosti ja JCDecaux on varmasti niiden kärkipäässä.”
Myös digitaalisen ulkomainonnan nopeus saa Palloliitolta kehuja: ”Kampanjassa hienointa oli se, että aineistot saatiin pyörimään välittömästi pelin jälkeen kaikissa näissä screeneissä. Se oli iso juttu meille, koska tiedämme että ihmiset lähtevät Suomessa toreille ja ulos juhlimaan tällaista isoa asiaa. Halusimme että myös meidän viestimme on mukana siellä."
"Saman tien, kun ihmiset lähtivät Töölöstä keskustaan, niin aineisto näkyi jo Oopperan pysäkeillä!", Mikko Laitinen Markkinointipäällikkö,Suomen Palloliitto
Tuloksia ja tulevaisuutta
Mikko korostaa, kuinka tällaisessa imagollisessa, tietoisuutta kasvattavassa kampanjassa on myös välillisiä tavoitteita. ”Halusimme että esimerkiksi verkkokauppaamme tulee lisää kävijöitä.”
Kauppa kävikin ennennäkemättömän hyvin. Toki on haastava arvioida ulkomainonnan osuutta verkkokaupan myynnin kasvussa, mutta varmasti vaikutus on ollut positiivinen.
Palloliiton ulkomainoskampanja sai paljon positiivista palautetta visuaalisesta ilmeestään. Ilmeen pohjana toimi Huuhkajien ilme, jossa on yhdistetty pelaajia ja huuhkajaeläimen silmät. Lisäksi ilmeeseen oli lisätty konfettisadetta ja slogan: Aika meidän tullut on!
Voiton tiimoilta Palloliitto punnitsee, miten tulevaisuutta lähdetään rakentamaan: ”Meillä on iso mahdollisuus kasvattaa ja kehittää kaikkea suomalaiseen futikseen liittyen.”