Koulutaipaleensa aloittaa tälläkin viikolla tuhansia lapsia, jotka ovat ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. Valion Herra Oltermanni -hahmo on tullut jo aiemmin tutuksi liikenneturvallisuuden valvojana ja haluaa nyt kiinnittää autoilijoiden huomion erityisesti pieniin ekaluokkalaisiin. Kampanja näkyy siellä, missä koululaiset liikkuvat, eli liikenteessä. Ulkomainonnalla tavoitetaankin valtakunnallisesti läpi Suomen, aina Rovaniemeltä Helsinkiin asti.
Syksy tarkoittaa meille paluuta arkeen, mutta monelle lapselle se tuo mukanaan paljon uutta, kun koulut ja koulumatkat alkavat. Valio halusi käyttää Oltermanni® brändiään vastuullisesti liikenneturvallisuuden puolesta ja muistuttaa erityisesti autoilijoita uusista koululaisista liikenteessä.
”Ajoneuvon lähellä ja ruuhkaisilla alueilla liikkuvaa pientä jalankulkijaa voi olla vaikea huomata ratin takaa, sillä pituutta ei välttämättä ole kertynyt vielä paljon metriä enempää. Yhdessä luovasta ideasta vastaavan SEK:n kanssa halusimme värjätä juuri nämä erityistä huomiota vaativat alueet keltaiseksi ja muistuttaa myös mittataulukolla, että ekaluokkalaisia voi olla vaikea havaita”, taustoittaa Valio Oltermanni® markkinointipäällikkö Nina Wahlström kampanjan merkitystä.
Oikea kohdistaminen muistuttaa oikeassa hetkessä
Ulkona näkyvä kampanja vie huomion pysäkeille ja liikenteeseen, sillä huomio halutaan kiinnittää pieniin jalankulkijoihin juuri ruuhkaisilla suojatiealueilla, erityisesti koulujen läheisyydessä.
”Ulkomainonta katukuvassa ja bussipysäkeillä nostaa tärkeän asian näkyväksi. Rakensimme kampanjan hyödyntämällä koulukohdistusta. Näin kampanja muistuttaa juuri siellä missä pitääkin: lähellä pieniä koululaisia. Valtakunnallinen kampanja sisältää kaiken kaikkiaan lähes 300 julistepintaa läpi Suomen sekä erityisen Innovate -pysäkkitoteutuksen Helsingissä. Tietoisuuttaa lisäämällä kampanja parhaimmillaan myös hidastaa liikennenopeuksia näillä alueilla", toivoo JCDecaux:n key Account Manager Titi Kesälahti-Guessous.
Juliste- ja pysäkkimainonnan lisäksi kampanja näkyy busseissa teippauksina ja sitä tuetaan myös vaikuttajaviestinnällä sosiaalisessa mediassa. Kanavavalinnoista on vastannut Dagmar tavoitteena löytää oikeat kanavat tärkeän asian muistuttamiseen. Huomioidaan uudet liikkujat katukuvassa ja varmistetaan turvallinen koulumatka. Kampanja on näkyvissä elokuun aikana.
Kuvat: JCDecaux Finland Oy / Tuuli Ritsilä