JCDecaux'n blogisarja Kaupunkitarinoita jatkuu, kun markkinoinnista, datasta ja AI:stä vastaava Mika Hyötyläinen kirjoittaa luovuudesta markkinoinnissa, luovasta prosessista sekä tehokkaasta ulkomainonnasta.
Olen aiemmin kirjoittanut luovuuden merkityksestä markkinoinnin vaikuttavuuden näkökulmasta. Yhteenvetona: luovuus erottuu, koska tavanomaisesta poikkeavat ratkaisut luovat yllättävän signaalin aivoille, joka jää mieleen. Mutta mitä luova prosessi todella on, ja miten sen avulla voidaan nostaa kampanjoiden tehoa entisestään?
Luovuuden ei tarvitse olla sattumaa
Luovan ratkaisun synnyttäminen ei ole sattumaa. Eikä se ole edes vain ideointisessioiden huumassa syntyvää inspiraatiota. Luovuus on kovaa työtä – sitä voi ja pitää kehittää prosessina. Se on erilaisten signaalien ja perspektiivien törmäyttämistä, kokeilujen ja iterointien jatkuvaa virtausta, kunnes timantti löytyy. Mitä enemmän erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä viet prosessiin, sitä suurempi on todennäköisyys, että löydät oikean ratkaisun.
Luovuus on myös prosessin jatkuvaa parantamista. Tehokkuus ei ole vain runsaan sisällön tuottamista prosessiin, vaan myös sen hiomista ja optimoimista. Tähän liittyy kyky hyödyntää uusia työkaluja ja tietoja tehokkaasti. JCDecaux'n pitkän kokemuksen myötä tiedämme, että luovat ratkaisut paranevat, kun tuomme yhteen monipuoliset näkökulmat, analytiikan ja parhaat käytännöt. AI-pohjainen Neurons-työkalu auttaa analysoimaan ja optimoimaan ratkaisuja niin, että ne tuottavat parempia tuloksia ja lisäävät kampanjoiden vaikuttavuutta.
Tehokkuus ulkomainonnassa
Tuore asiakaskyselymme osoittaa, että tehokkuuden kasvu on markkinoijien keskeinen tavoite tämän vuoden markkinointikampanjoissa. Tämä vahvisti näkemystämme siitä, että luovuudella ja erilaisilla näkökulmilla on kasvava merkitys kampanjoiden vaikuttavuuden parantamisessa. Vaikka markkinoinnin tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta on puhuttu jo pitkään, näemme tämän vaatimuksen vain kasvavan tulevaisuudessa. Kun markkinoinnin mitattavuus kehittyy ja työkalut tarkentuvat, myös odotukset tulosten suhteen kasvavat.
Millä tämä tehokkuus sitten saavutetaan ulkomainosten suunnittelussa?
- Selkeä viestin muotoilu, joka erottuu nopeasti ja vaikuttavasti.
- Visuaalisen huomioarvon maksimoiminen, käyttämällä rohkeita värejä ja korkeakontrastisia elementtejä.
- Kohdennettavuuden hyödyntäminen, auttaen löytämään oikeat paikat ja yleisöt kampanjoillenne.
- Tunteita herättävien koukkujen luominen, nämä tekevät mainoksista mieleenpainuvia.
- Brändin näkyvyyden varmistaminen, jotta jokainen kampanja kytkeytyy vahvasti yrityksenne identiteettiin.
Tehokkuus ja luovuus kulkevat käsikädessä. Kun eri asiantuntijat, kuten suunnittelijat, markkinointijohtajat ja asiakkaat, tuovat eri näkökulmia pöytään, syntyy syvempää ymmärrystä ja parempia ideoita. Onnistuakseen ulkomainonnan suunnittelussa, täytyy olla valmis kokeilemaan ja kokeilemaan uudelleen – ja olemaan avoin sille, että prosessi voi ja pitääkin elää iteraatioiden myötä.
Luovimman ratkaisun löytäminen yhdessä
JCDecaux'lla me tiedämme, että luovuus kukoistaa, kun se on monen äänen summa. Olemme tehneet ulkomainontaa jo vuosikymmenien ajan ja nähneet, kuinka tärkeää on olla asiakkaille enemmän kuin vain toteuttaja. Haluamme olla kumppani, joka tuo omat kokemuksensa ja näkökulmansa osaksi luovaa prosessia.
Meillä on vankkaa asiantuntemusta ulkomainonnan tehokkuudesta ja parhaista käytännöistä, sekä työkalut, joiden avulla pystymme analysoimaan kampanjoita ja parantamaan niiden vaikuttavuutta.
Meidän mielestämme paras tulos syntyy, kun asiakas, luova tiimi ja analytiikka ovat yhdessä. Olemme aina valmiita olemaan mukana mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta voimme tuoda lisää ideoita ja perspektiivejä markkinointikampanjan suunnitteluun. Kun saamme luovan prosessin ja asiakaslähtöisen palautteen saumattomasti yhteen, luovuus ei jää vain ideointivaiheeksi – se muuttuu todelliseksi vaikuttavaksi ratkaisuksi.
Jos haluatte lisää luovuutta, ideointia ja tehokkuutta markkinointikampanjoihinne, olemme aina valmiita lähtemään mukaan jo alkuvaiheessa ja auttamaan teitä saavuttamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen.
Kirjoittaja on JCDecaux Finlandin Mika Hyötyläinen, joka vastaa markkinoinnista, datasta ja AI:sta.