Siirry suoraan sisältöön

Blogi Kaupunkitarinoita: Milloin kävit viimeksi pysäkillä?

Blogi Kaupunkitarinoita: Milloin kävit viimeksi pysäkillä?

Sampo HaikonenJCDecaux'n blogisarjassa Kaupunkitarinoita seuraavana vuorossa on Sampo Haikonen, Director City Relations & Operations. Sampo kirjoittaa JCDecaux'n tarjoamista pysäkkikatoksista ja niiden merkityksestä kaupunkilaisille.

Milloin kävit viimeksi pysäkillä? Käynti on niin vahvasti osa arkea, että se tapahtuu usein alitajuisesti. Emme useinkaan mieti sitä.

Yllättävän moni kuitenkin miettii pysäkkejä ja vieläpä aktiivisesti:

Meistä jokainen sillä kertaa, kun pysäkkiä ei olekaan ja tuuli tuivertaa ja sade kastelee.

Kaupunkien joukkoliikennesuunnittelu ja arkkitehdit miettiessään pysäkkisijoituksia kaikkein vilkkaimmille paikoille.

Me JCDecaux:lla mietimme, huolella, kun teemme yhteistyötä kaupunkien ja kuntien kanssa.

Harva tulee ajatelleeksi, että ulkomainosyhtiöt eivät pelkästään tarjoa viestintäkanavia, vaan ne myös rakentavat ja ylläpitävät julkista infrastruktuuria. Pysäkkikatokset ovat liiketoimintamme ytimessä. Toiminnalla on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Ylläpitämämme pysäkkiverkosto tekee julkisesta liikenteestä helpommin saavutettavaa ja käyttäjäystävällisempää. Samalla se on merkittävä panostus suomalaiselle yhteiskunnalle sekä taloudellisesta- että turvallisuusnäkökulmasta. Se tekee työstä palkitsevaa.

Mietimme samalla vakavuudella mainostajia ja iloksemme he myös meitä. Kantarin mediapanostusluvut viime vuodelta ovat juuri valmistumassa ja tässä vaiheessa voi sanoa, että ulkomainonnan hyvä vauhti näyttää tuovan päättyneelle vuodellekin kasvua. Ajat ovat sellaisia, että se ei ole mitenkään itsestäänselvyys. Menestyksen salaisuus on ainakin osittain ulkomainonnan julkisuus. Olemme kaikkialla kodin ulkopuolella. Olemme ohittamattomia. Ja mikä merkityksellisintä, olemme tärkeä osa kaupunkirakennetta. Kaupallisella medialla kokonaisuutena on tärkeä rooli kukoistavan yhteiskunnan luomisessa, mutta koen että ulkomainonta on valmiiksi jotakin enemmän.

Elämme aikoja, jossa yrityksen vastuullisuus on perusvaatimus, ja yhä enemmän puhutaan toiminnan merkityksellisyydestä ja syvemmästä tarkoituksesta. Ulkomainonta, erityisesti pysäkeillä toteutettuna, on valmiiksi vihreä ja kestävä media. Se on ainutlaatuinen lähtökohta mainostajalle.

Pysäkkikatos ei sinänsä julkisena palveluna varmastikaan itsessään herätä hurraa-huutoja lukijoissa, ymmärrän sen. Jos kuitenkin haluaa vaikuttua pysäkeistä, kannattaa matkustaa uudella Kalasatama- Pasila raitiovaunulinjalla Helsingissä. Siellä uudet viherpysäkit tuovat luonnon lähelle kaupunkilaisia ja parantavat kaupunkiympäristön mikroilmastoa. Kaikilla pysäkkikatoksilla on viherkatto ja löytyy myös viherseiniä. Puhutaan sekä visuaalisesta että ekologisesta arvontuotosta.

Miltä näyttää vuosi 2025 – pysäkkien näkökulmasta? Samalta kuin 60 viime vuotta konsernissamme. Palvelemme kaupunkeja, kuntia ja mainostajia. Pesemme, huollamme, rakennamme ja ylläpidämme. Kestävästi ja ekologisesti.

Käy pysäkillä, se kannattaa!

Kirjoittaja on JCDecaux Finlandin Sampo Haikonen, joka vastaa kaupunkisuhteista ja operaatiosta.

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä