Siirry suoraan sisältöön

vallu_1JCDecaux'n uusi blogisarja, Kaupunkitarinoita - Parhaat muistetaan ulkoa alkaa! Blogin avaa toimitusjohtajamme Elina Valtia, joka jakaa näkemyksiään trendeistä ja ulkomainonnan tulevaisuudesta.

Vuosi 2024 on kvartaalia vaille valmis. Mitä kuluva vuosi pitää sisällään ja mitä on odotettavissa vuonna 2025?

Positiivisia talousuutisia on saatu odottaa tuskastuttavan pitkään, mutta nyt on selkeästi valoa tunnelin päässä, kun VM ennustaa talouskasvua ja korot ovat reippaassa laskussa. Työllisyystilanne ja kuluttajien maksukyky ovat kuitenkin vielä sen verran epävarmalla pohjalla, että ennusteet voivat mennä moneen kertaan uusiksi.

Vaikka ulkomainonta kasvaa, jäänee mediamarkkina tänä vuonna hiukan pakkasen puolelle. Kehitys on hyvin erilainen EMEAssa, jossa mediamarkkina yleisesti kasvaa talouden ja maailmantilanteen epävarmuudesta huolimatta. Markkinoinnin rooli liiketoiminnan kasvun ajurina on edelleen alihyödynnetty Suomessa.

Mitä mediaan vaikuttavia trendejä on ollut pinnalla tänä vuonna?

Puhuttavin aihe varmasti tällä hetkellä on tekoäly ja koneoppimisen mahdollisuudet osana markkinointistrategiaa ja prosesseja sekä luovaa suunnittelua. Työkalujen kehittyminen sekä yritysten oma kehitystyö näyttää tuovan uutta pöytään viikoittain.

JCDecaux’lla on lähdetty viemään tekoälyä kulttuuriin panostamalla sekä osaamiseen että teknologiaan. Jatkuva oppiminen on äärimmäisen mielenkiintoista, ja nälkä kasvaa syödessä. Keskustelu AIn mahdollisuuksista on kaikkea konkretian ja utopian välillä ja näen meillä suurimmat mahdollisuudet tällä hetkellä asiakkaiden kampanjoiden vaikuttavuuden parantamisessa sekä asiakaspalvelun ja myynnin työkalujen kehittämisessä. Verkostomme katukuvassa on Suomen suurin, ja AI lisää automatisaatiomahdollisuuksia oman verkoston hallinnoinnissa tulevaisuudessa. Konkreettisista markkinaa hyödyttävistä AI-ratkaisuistamme on maininnan arvoinen tekoälypohjainen Neurons Predict -työkalumme, jonka avulla voi suunnitella entistä vaikuttavampaa ulkomainontaa. Työkalu arvioi huomioarvoa, kognitiivisuutta, selkeyttä sekä sitouttamista.

Vastuullisuuskysymykset ja regulaation kiristyminen vaikuttavat yritysten toimintaan kasvavissa määrin, mutta medioiden valintaan hiilijalanjälki ei ainakaan toistaiseksi näytä näkyvästi vaikuttavan. Vaikka osa mediayrityksistä raportoi hiilijalanjälkensä, on vertailukelpoisuus hankalaa. Mediavalinnoissa ja -suunnittelussa hinta ja vaikuttavuus ovat ensisijaisia kriteereitä, eikä päästöjen merkitys tässä kontekstissa ole vielä noussut yhtä merkitykselliseksi asiaksi.

JCDecaux’lla ympäristövaikutusten vähentäminen on ollut toiminnan keskiössä jo pidemmän aikaa, ja olemme halunneet tarkastella päästöjämme avoimesti, jotta voimme niitä myös pyrkiä vähentämään. JCDecaux’n kampanjoiden hiilijalanjäljen mittaus lanseerattiin tämän vuoden alussa. Ehkä yllättävintä tuloksissa oli se, että digitaalisuuteen liittyvästä paperittomuuden ja ympäristön säästämisen mielikuvasta huolimatta julistekampanjan päästöt ovat suhteellisesti digitaalista kampanjaa merkittävästi alhaisemmat.  

Ulkomainostoimiala kantaa myös yhteiskunnallisen vastuunsa erinomaisesti. Ulkomainosliiton PWCltä tilaaman tutkimuksen mukaan toimiala palauttaa yhteiskunnalle lähes puolet mainosmyyntituloistaan. Yhteiskunnalle palautuva noin 40 miljoonaa euroa mainostuloista koostuu julkisen infrastruktuurin ylläpidosta ja asennuksista, yhteisöveroista, julkiselle sektorille maksetuista vuokrista, palkkojen sivukuluista ja veroista sekä julkisille toimijoille ja hyväntekeväisyysjärjestöille lahjoitetusta ilmaisesta medianäkyvyydestä. Harva tulee ehkä ajatelleeksi, että oman kaupungin pysäkkejä ja niiden huoltoa ei ole tarvinnut verovaroin kustantaa.

Miltä näyttää ulkomainonnan tulevaisuus?

Kasvu on jatkunut todella positiivisena tänäkin vuonna. Pohjoismaisten kollegoiden viesti on sama: ulkomainonta kasvaa muita mediaryhmiä nopeammin. Miksi näin? Ulkomainonta on ohittamaton media. Muiden medioiden pirstaloituessa ulkomainonta tavoittaa viikon aikana lähes kaikki suomalaiset, mikä on tänä päivänä paljon sanottu. Mediaratkaisuna se on äärimmäisen monipuolinen: brändin rakentajana ja taktisena kanavana, lanseerausmediana ja muistuttajana, vaikuttajana matkalla ostoksille tai tarkasti kohdistettuna ajan ja paikan haltuun ottajana.

Ohjelmallinen ulkomainonta on nopeassa kasvussa ympäri Euroopan, ja Suomessa arvioisin ohjelmallisen ulkomainonnan olevan jo miljoonan euron arvoinen business tänä vuonna. On kuitenkin sanottava, että vaikka ulkomainonta kehittyy erityisesti digitaalisella puolella aimo harppauksin, tuntuu Abribus-tuotteemme suosio vain kasvavan vuosi vuodelta. Syynä lienee kampanjoiden loistavat tulokset, vaikuttavuus ja huomio. Samaa kehitystä on nähtävissä myös muissa maissa, esimerkiksi Tanskassa klassinen julistemainonta kasvaa digitaalista nopeammin. Syitä löytyy hinnoittelusta, vaikuttavuudesta ja inventaarin määrästä.

Ulkomainonnan mittaaminen Suomessa on käännekohdassa, kun vuosi 2025 tuo ulkomainontaan uuden valuutan. Suomen viisi suurinta ulkomainosyhtiötä julkistivat kesällä kauan odotetun uutisen hankkeesta, jonka ansiosta Suomen mediamarkkinaan saadaan ulkomainonnan yhteinen, reaaliaikainen yleisömittausvaluutta staattiselle sekä digitaaliselle ulkomainonnalle.

Oma veikkaukseni on, että ulkomainonnan uusi valuutta vaikuttaa toimialan kehitykseen erityisen paljon tulevina vuosina. Läpinäkyvä ja moderni mittausjärjestelmä tuo ulkomainonnan samalle viivalle muiden merkittävien mediaryhmien kanssa. Mukana olevat yhtiöt sitoutuvat yhteisiin periaatteisiin, tunnuslukuihin ja valuuttaan, mikä helpottaa ulkomainonnan ostamista ja suunnittelua. Kokemukset muista maista osoittavat, että ulkomainonnan yhteismitallisuus suunnittelutyökaluineen kasvattaa koko toimialaa.

Tunnusluvuista ja mitattavuudesta on lopuksi palattava ulkomainonnan ydinasioihin ja luovuuteen. Vaikka puhutaan paljon kanavista ja formaateista, tarinan ja luovan voima eivät koskaan mene pois muodista. Cannesissa puhuttiin brändirakkaudesta; brändien tulisi tehdä asioita, joista ihmiset kiinnostuvat. Miten nykyaikana saadaan herätettyä kiinnostus? Tuloksellinen ja vaikuttava ulkomainos noudattelee usein tätä vanhaa viisautta: ”Olisin kirjoittanut lyhyemmän kirjeen, jos minulla olisi ollut aikaa”. Ehkä samaa viisautta olisin tässä blogitekstissänikin voinut hyödyntää – kiitos siis, että jaksoit lukea loppuun saakka 😊

Kirjoittaja on JCDecaux Finlandin toimitusjohtaja Elina Valtia.

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä