Siirry suoraan sisältöön

JCDecaux’n päästövähennystavoitteille Science Based Targets -aloitteen hyväksyntä

JCDecaux'in kampanjan mainos Helsingin Kauppatorin ratikkapysäkillä.

Ulkomainonnan globaali markkinajohtaja JCDecaux on saanut SBT-aloitteen (SBTi) hyväksynnän kunnianhimoisille ilmastotavoitteilleen. SBT-aloite on kansainvälisesti tunnettu ”nettonollastandardi”, joka tukee yrityksiä kasvihuonekaasujen vähennyshankkeissa metodologialla, joka on linjassa ilmastopaneelin (IPCC) suositusten kanssa. Hyväksyntä on kunnianhimoisin SBTi-prosessin kautta saatavilla oleva luokitus, joka vahvistaa JCDecaux’n sitoutumisen ilmastonmuutoksen torjunnan aktiiviseen edistämiseen ottamalla käyttöön ekologisesti vastuullisia käytäntöjä ja edistämällä kestäviä innovaatioita liiketoiminnassaan.

JCDecaux julkisti uuden ilmastostrategiansa kesäkuussa 2023. Ilmastostrategia sisälsi tavoitteet konsernin hiilijalanjäljen vähentämiseksi koko arvoketjun osalta. Strategian tavoitteena on nollatason hiilidioksidipäästöt (scope 1, 2 ja 3) vuoteen 2050 mennessä ja se perustuu kautta koko arvoketjun kolmeen perusperiaatteeseen: mittaa (measure), vähennä (reduce) ja kompensoi (contribute). Strategian tavoitteiden saavuttamiseksi JCDecaux määritteli SBT-aloitteen tieteeseen perustuvien tavoitteiden mukaisen tiekartan. Loppuvuodesta 2022 konserni allekirjoitti sitoumuskirjeen SBT-aloitteelle ja sitoutui asetettuihin päästövähennystavoitteisiin. Sitoumus täyttyi vuonna 2023 ja kesäkuussa 2024 SBTi todensi ja hyväksyi JCDecauxin hiilidioksidipäästövähennystavoitteet.

SBTi on luokitellut JCDecaux’n scope 1 ja 2 lyhyen aikavälin tavoitteet ja todennut niiden olevan linjassa Pariisin sopimuksen mukaisen ilmaston lämpenemisen rajoittamistavoitteen kanssa. Pariisin sopimuksen tavoitteena on rajata ilmaston lämpeneminen korkeintaan 1,5 selsiusasteeseen. Lyhyen aikavälin tavoitteiden lisäksi SBT-aloite on arvioinut konsernin scope 1, 2 ja 3 pitkän aikavälin tavoitteet, jotka ovat myös yhdenmukaiset SBT-aloitteen tieteeseen perustuvien tavoitteiden ja Pariisin sopimuksen kanssa. Pitkän aikavälin tavoitteet viitoittavat tietä nollatason hiilidioksidipäästöjen saavuttamiseen vuoteen 2050 mennessä.

Pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet:

Nollatason päästötavoite:

  • JCDecaux sitoutuu saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussa vuoteen 2050 mennessä.

Lyhyen aikavälin tavoitteet:

  • JCDecaux sitoutuu vähentämään absoluuttisia scope 1 and 2 päästöjään 72,8% vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasosta.
  • JCDecaux sitoutuu jatkamaan 100 % uusiutuvan sähkön hankintaa vuosittain vuoteen 2030 saakka.
  • JCDecaux sitoutuu myös vähentämään absoluuttisia scope 3 päästöjään hankituista tavaroista ja palveluista, investoinneista, polttoaineesta ja energiasta, liikematkoista sekä työntekijöiden työmatkoista 46,2 % yllä mainitussa aikataulussa.

Pitkän aikavälin tavoitteet:

  • JCDecaux sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1, 2 ja 3 -kasvihuonekaasupäästöjä 90 % vuoteen 2050 mennessä vuoden 2019 tasosta.
  • JCDecaux sitoutuu myös jatkamaan 100 % uusiutuvan sähkön hankintaa vuosittain vuoteen 2050 saakka.

JCDecaux’n päästövähennystavoitteet perustuvat sekä sisäisiin, että ulkoisiin tekijöihin. Scope 3 -päästöt muodostavat yli 90 % liiketoiminnan hiilijalanjäljestä (markkinaperusteinen), joten tavoitteen saavuttaminen on yhteinen matka, joka edellyttää yhteistyötä kaikkien sidosryhmien kanssa. JCDecaux’n kalusteiden hiilijalanjälki taas vastaa 42 % kaikista Scope 3 -päästöistä, joten yhteistyö toimittajien kanssa on keskeistä, jotta markkinoille voidaan tarjota entistä tehokkaampia vähähiilisiä ratkaisuja laadusta tinkimättä.

JCDecaux -konsernin toimitusjohtaja Jean-Charles Decaux:

“Olemme erittäin ylpeitä siitä, että SBTi on hyväksynyt ilmastotavoitteemme monivaiheisen prosessin jälkeen. Ympäristöjalanjälkemme pienentäminen on JCDecaux’n pitkäaikainen sitoumus. Vastuullinen liiketoimintamallimme on linjassa EU-taksonomian kanssa, sillä lähes 50 % vuoden 2023 liikevaihdostamme on taksonomiakelpoista. Ulkomainosalan johtavana globaalina toimijana olemme päättäneet ottaa aktiivisen roolin ilmastonmuutoksen haasteisiin vastaamisessa ja tehdä ulkomainonnasta ekologisen siirtymän edistäjän. JCDecaux jatkaa yhteistyötä kaikkien sidosryhmiensä kanssa ja tukee julkisten ja yksityisten hankintojen parissa työskenteleviä varmistaakseen, että hankinnoista tulee tehokas ja vaikuttava kestävän kehityksen ajuri korkeaa laatua unohtamatta. Systemaattisten toimien ja koko arvoketjumme sitouttamisen kautta tulemme osaltamme edistämään hiilineutraaliuden saavuttamista”.

Konsernin lehdistötiedote 18.7.2024

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä