Katoksiin kohdistuvan ilkivallan määrä yllättää
JCDecaux omistaa ja huoltaa kaikkia raitiovaunu- ja bussikatoksia Helsingissä ja monin paikoin muualla pääkaupunkiseudulla. Katoksia on pelkästään Helsingin alueella yli 1500 ja ne muodostavat valtaosan Helsingin ulkomainostarjoamasta.
Pysäkit ovat JCDecauxin ydinliiketoiminnan kruununjalokivi, sillä ne palvelevat yhteiskuntaa ja kaupunkilaisia. Ikävä kyllä pysäkkeihin kohdistuu ilkivaltaa, kuten lasien rikkomista tai töhrimistä päivittäin. Vandalismi työllistää kahdesta kolmeen huoltohenkilöä täyspäiväisesti ja johtaa ympäristöhaittoihin, korkeisiin korjauskululuihin ja riskitilanteisiin katoksen käyttäjille. Lisäksi se harmittaa päivittäin katoksia leipätyönään hallinnoivaa JCDecauxin henkilöstöä.
JCDecaux omistaa yli 750 000 lasiseinäistä katosta ympäri maailmaa, kaikilla mantereilla. Lasi on ylivertainen materiaali rakentaa läpinäkyviä, kauniisti muotoiltuja ja turvallisia katoksia. Turvallisuudella tarkoitetaan katosten valaisua ja läpinäkyvyyttä - vanhojen valaisemattomien umpikatosten suojissa ei ollut liikennevälinettä odottavilla matkustajilla yhtä turvallista. ”Tokihan aaltopelti tai betoni olisivat kestäviä, mutta silloin menetetään muotoilussa kaupunkikuvallinen ilmavuus ja ennen kaikkea turvallisuudentunne. Erilaiset kestävät muovipohjaiset läpinäkyvät materiaalit puolestaan naarmuuntuvat herkästi pesussa ja ovat helppoja sytyttää palamaan, tämä aiheuttaisi toisenlaisia vakavia vaaratilanteita”, selventää Director, City Relations & Operations Matti Viitala.
JCDecauxilla on kuitenkin viime aikoina koettu lisääntyvää huolta pysäkkeihin kohdistuvien ilkivallantekojen vuoksi. Lasien korjaamiseen ja töhryjen poistamiseen voi JCDecauxin huoltotiimiltä kulua viikonlopun jäljiltä joskus useitakin päiviä. ”Meillä on ollut viikonloppuja, jolloin on rikottu yli viisikymmentä lasia. Niiden korjaaminen on melkoinen urakka”, JCDecauxin huoltopäällikkö Jouni Räty kuvaa. Katoksissa käytettävän, kymmenen milliä paksun karkaistun turvalasin rikkominen ei tapahdu vahingossa, vaan tahallaan. Vahingonteko on systemaattista ja ilkivallan kustannushaitat ovat merkittävät: JCDecaux’lle koituu siitä useiden satojen tuhansien lasku vuosittain. ”Olemme omalla kustannuksellamme rakentaneet katokset ja huolehdimme niiden pesuista ja korjauksista. Maksamme kaupungeille korkeaa vuokraa vastineeksi siitä, että saamme kiinnittää mainoksia katoksiin. Näillä mainostuloilla myös katetaan kaikki nämä ilkivaltakustannukset”, sanoo Viitala. On sanomattakin selvää, että ilkivallan väheneminen olisi kaikkien etu. ”Toivoisin, että ilkivallan tekijät miettisivät tekojensa ympäristövaikutuksia sekä sitä, että rikottu lasi muodostaa riskin pysäkkien käyttäjille”, Viitala jatkaa. Karkaistua lasia käytetään siksi, että se menee pieneksi murskaksi rikkoutuessaan, eikä kadulle jää suuria teräviä paloja. Silti lasinpaloihin voi joku satuttaa itsensä.
Vandalismilla laajat vaikutukset
Katosta käyttävä kaupunkilainen saattaisi yllättyä, jos tietäisi miten paljon katosten suunnitteluun, käytettävyyteen ja huollon helppouden optimointiin käytetään aikaa. Katokset ovat esimerkiksi ekologisesti suunniteltuja niin, että niiden koko elinkaarenaikaiset ympäristövaikutukset on minimoitu. Lisäksi niiden energiatehokkuus on huippuluokkaa ja JCDecaux pyrkii parantamaan tätä jatkuvasti erilaisin tuotekehityshankkein, kuten katolle sijoitettavin aurinkopaneelein. Kalusteet voivat kestää jopa 50 vuotta säännöllisen ylläpidon ansiosta. ”Haluamme jatkossakin panostaa kestäviin ratkaisuihin ja olemme iloisia, jos huoltotoimemme kohdistuvat puhtaanapitoon lasikorjausten sijaan”, Räty kertoo.
JCDecaux’lla on ilkivaltapäivystys, eli puhelinvastaaja ja meiliosoite, jonne voi laittaa viestin, jos on havainnut vian katoksessa. Vastaaja kuunnellaan kolme kertaa päivässä, seitsemänä päivänä viikossa. Joskus tieto korjaustarpeesta tulee kaupungilta tai kaupungin liikennelaitokselta. Kohteet korjataan aina 48 tunnin sisällä. Jos tietoon tulee vikailmoitus kilpailijan katoksesta, tieto välitetään eteenpäin. Kaikki ilkivallantekijät, joiden tuntomerkit ovat tiedossamme ilmoitetaan poliisille.
Lisätietoja
Director, City Relations & Operations Matti Viitala (matti.viitala@jcdecaux.com)