Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajan ostopolku: 42 % kuluttajista on hankkinut tuotteen ulkomainonnan vaikutuksesta

Kuluttajan ostopolku: 42 % kuluttajista on hankkinut tuotteen ulkomainonnan vaikutuksesta

Kuluttajan ostopolku on ollut viime vuosina merkittävien muutosten kourissa, eikä vuosi 2024 näytä olevan poikkeus. Uusia tutkimuksia tarvitaankin jatkuvasti valottamaan kuluttajan päätöksentekoprosessia. Tuore Nepa Insightin toteuttama laaja ostopolkututkimus tarjoaa uutta tietoa kuluttajan käyttäytymisestä mahdollistaen mainostajille tukea entistä tehokkaampaan päätöksentekoon.

 

 

Tutkimus, johon osallistui 1020 vastaajaa iältään 16–74 vuotta, paljastaa selkeitä suuntaviivoja kuluttajakäyttäytymisen muutoksista. Huomionarvoista on, että peräti 90 % kuluttajista suunnittelee ostoksiaan vähintään jonkin verran etukäteen. Tämä luo markkinoijille tilaisuuden herättää kiinnostus ja jättää lukuisia muistijälkiä jo ennen ostoksille saapumista: arjen matkoilla aina kotiovelta myymälän sisäänkäynnille asti.

 

Kuinka tehokasta ostopäätöksiin vaikuttaminen sitten on kodin ulkopuolella? 48 % kuluttajista kertoi ajattelevansa ostoksia työ- tai opiskelumatkalla. Myymälöiden läheisyydessä tapahtuva mainonta huomataan laajalti: 58 % vastaajista kertoi nähneensä ulkomainontaa myymälän läheisyydessä. 52 % puolestaan on nähnyt ulkomainontaa kauppakeskuksissa ja myymälän sisäpuolella. Tämä tukee strategiaa, jossa mainonta sijoitetaan optimaalisiin paikkoihin kuluttajan reitille kohti myymälää. 

 

digi_jyvaskyla_silmaasema

 

Tutkimuksen mukaan ulkomainonta vaikuttaa kuluttajiin positiivisesti. Ei ole yllättävää, että 71 % vastaajista kertoo tuotteen tuttuuden vaikuttavan ostopäätökseen. Johdonmukainen brändinrakennus ja massamedian käyttö lisää brändin muistamista ja harkintavalikkoon pääsemistä. Peräti 55 % vastaajista kertoo saaneensa uutuustuotteesta tietoa ulkomainonnan kautta. Ulkomainonnan vaikuttavuus nousi tutkimuksessa muutenkin erittäin hyvälle tasolle: 42 % on hankkinut tuotteen ulkomainonnan vaikutuksesta. 43 % kertoo vierailleensa myymälässä ulkomainonnan vaikutuksesta. 

 

 

Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaminen on monivaiheista ja mainonnan huomaamiseen vaaditaan yhä enemmän panosta. Mainostajan tunnistamiseen ja mainonnan huomaamiseen on käytettävissä usein vain sekunteja. JCDecaux’n Retail-tuotteilla varmistat huomaamiseen vaadittavan riittävän toiston ja peiton kotiovelta kauppaan asti. Voit varmistaa, että brändisi näkyy kuluttajille juuri oikealla hetkellä, ja mikä tärkeintä: riittävän usein. Tehokas ja riittävän tavoittava kampanja ei vain vahvista brändin asemaa, vaan myös lisää myyntiä. 

 

Lähteet: 

Nepa Insight, Kuluttajan ostopolku 2024 

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä