Ulkomainonnan peitto ja toisto varmistavat, että brändisi huomataan ja muistetaan.
Ulkomainonnan avulla tuote tai brändi saadaan nopeasti ihmisten tietoisuuteen. Samalla ulkomainonnalla on visuaalista voimaa ja se aktivoi kuluttajia ohjaamalla myymälään tai vaikkapa verkkosivuille.
|
|
|
Valtakunnallinen |
Always-on |
Tavoittaa nopeasti |
Tietoisuus kasvaa nopeasti
Ulkomainonta toimii erittäin hyvin lanseerauksissa, minkä vuoksi ulkomainontaa käytetään hyvin usein tunnettuuden luomiseen, uutuuksista ja muutoksista viestimiseen. Ulkomainonta myös muistuttaa kuluttajia tuotteista ja brändeistä.
Ulkomainonnan purevuus tietoisuuteen saattamisessa perustuu siihen, että kuluttajat viettävät paljon aikaa kodin ulkopuolella. Ihmiset menevät töihin, siirtyvät harrastuksiin ja muihin menoihin, käyskentelevät kaupungilla ja käyvät ostoksilla. Näin he näkevät tiedostamattaan ulkomainontaa päivärutiinien aikana, ja ulkona nähdyt viestit piirtyvät kuluttajien tietoisuuteen peiton ja toiston avulla. Kaupungistumisen vuoksi keskimääräinen kodin ulkopuolella vietetty aika kasvaa. Vuonna 2013 kodin ulkopuolella vietettiin aikaa melkein yhdeksän tuntia aikaa päivittäin (8.41h arkipäiväisin).
Ihmisten tietoisuuteen päästään visuaalisella viestillä, ja koska brändi on aina visuaalinen, on ulkomainonta brändimainonnassa ylitse muiden. Kuluttaja kohtaa jopa 20 000 viestiä päivässä (Fluid Drive Media). Erottautuminen on siis vaikeaa ja kuluttajan ajasta kilpaillaan. Tämän vuoksi brändit luottavat ulkomainontaan, esimerkiksi Suomen 50 suurimmasta mainostajasta 86 prosenttia hyödynsi kodin ulkopuolista mainontaa vuonna 2014.
Visuaalisuudella on voimaa
Ulkomainonta on vaikuttavaa, koska pelkistetyllä visuaalisuudellaan se pystyy luomaan tunnesiteen brändin ja ihmisen välille. Ulkomainonnalla syvennetään mielikuvia brändistä ja parhaimmassa tapauksessa brändi luo tarinaa ulkomainonnan avulla. Pirstaloituneen mainosmarkkinan sekä uusien kanavien vuoksi ulkomainonta erottuu massamedian voimalla. Koska kodin ulkopuolinen mainonta ei itsessään tuota sisältöä, pääsee brändi esiin omalla sisällöllään.
Ulkomainonta on vaikuttavaa myös sen vuoksi, että siihen suhtaudutaan, toisin kuin moneen muuhun mainosmediaan, positiivisesti. Suurin osa (80 %) kaupunkilaisista pitää ulkomainontaa kaupunkiin kuuluvana ja melkein puolet sanovat ulkomainonnan elävöittävät katukuvaa (Street Talkers, Arvot ja asenteet, 2014).
Yksinkertaiset toteutukset purevat parhaiten katukuvassa.
|
|
|
Ei mainonnanestoa |
|
Korkea toisto |
Aktivoi osallistumaan
Vaikka ulkomainontaa nähdään monesti tiedostamatta, onnistuu ulkomainonta aktivoimaan kuluttajia erittäin hyvin. Ulkomainonnan keinoin voidaan kätevästi ohjata kuluttajaa esimerkiksi myymälään tai verkkosivuille. Varsinkin kulutus- ja päivittäistavarabrändit hyödyntävät tätä aktivoivaa ominaisuutta myymälöiden läheisyydessä.
Uudet tuotteet ja palvelut taas hyödyntävät ulkomainonnan aktivointivoimaa kaupungilla verkkoon ohjaamalla. Jos brändi ei vielä ole kaikille tuttu, ulkomainonnan avulla tunnettuus rakennetaan nopeasti ja asiakkaat saadaan ohjattua mobiilisivuille.
Jopa 35 prosenttia kuluttajista sanoo käyttävänsä älypuhelintaan tiedonhakuun sen seurauksena, että on nähnyt mainoksen julisteessa (Ipsos MediaCT, 2012).