Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmallinen ulkomainonta: onnistuneita toteutuksia Iso-Britanniasta

Ohjelmallinen ulkomainonta: onnistuneita toteutuksia Iso-Britanniasta

Ohjelmallinen ulkomainonta kasvaa nopeasti maailmalla, ja Suomessakin sen osuuden arvioidaan olevan jo noin miljoona euroa vuodessa. Ohjelmallinen ulkomainonta mahdollistaa reaaliaikaisuuden, dynaamisen optimoinnin ja kontekstuaalisuuden.

JCDecaux on ohjelmallisen ulkomainonnan globaali markkinajohtaja, ja palkitsee parhaat toteutukset vuosittain. JCDecaux UKn ohjelmallisen ulkomainonnan gaalassa valittiin jo kolmatta kertaa vuoden erottuvimmat kampanjat.

Mainontaa, joka toimii säällä kuin säällä

Ulkoiluvaatebrändi Regatta on uusi pDOOH:n käyttäjä, joka sai nopeasti onnistumisia käyttämällä säätietoja luovan toteutuksen optimointiin vallitsevan lämpötilan ja sateen perusteella. Dynaaminen kampanja oli jatkuvasti päällä muuttuen säätilan mukaan. Kampanja on loistava esimerkki siitä, kuinka brändit voivat automatisoida jatkuvan näkyvyyden säilyen kuitenkin relevanttina ja kiinnostavina erottuen eri tilanteissa.

DSP: Scoota

Tunteita ja reaaliaikaisuutta

Urheilutapahtumiin ja erityisesti oman joukkueen onnistumiseen yhdistetty kampanjointi toimii loistavasti ohjelmallisessa ulkomainonnassa, kuten Eurostarin kampanja Olympialaisten yhteydessä osoittaa. Tämän kansallisen kampanjan luovaa materiaalia päivitettiin välittömästi, kun Team GB voitti kultamitalin, ja siinä käytetty mainosviesti hyödynsi kansallista ylpeyttä.

DSP: The Trade Desk

Kampanja osoittaa, että ei tarvitse olla urheilujoukkueen sponsori tai urheilutuotteiden valmistaja saadakseen hyötyä ajankohtaisista urheilutapahtumista. Mahdollisuudet sisällyttää urheiluelementti pDOOH-kampanjastrategiaan ovat lähes rajattomat.

Anna yleisölle, mitä se haluaa

TUI, yksi maailman suurimmista matkailuryhmistä, on toteuttanut jo vuosien ajan tehokkaita, jatkuvasti päällä olevia kampanjoita ohjelmallisessa ulkomainonnassa. Kampanjoiden vaikuttavuuden salaisuus on kohderyhmäpohjainen kohdentaminen sekä spesifisti eri kohderyhmiä tavoittavat relevantit, räätälöidyt viestit.

DSP: Hivestack

TUI:lla onkin useita kampanjoita käynnissä jatkuvasti, ja kampanjoinnin tehokkuus perustuu sijainti- ja yleisödatan avulla kohdentamiseen. Tämä suhteellisen yksinkertainen strategia toimii erittäin hyvin ja todistaa, että pDOOH:ssa voi olla tehokas ilman monimutkaisuutta.

Kontekstuaalinen merkityksellisyys

The Ivy Collection – ravintolaketjun tavoitteena oli lisätä asiakasvirtaa avainravintoloihin, ja se päätyikin toteuttamaan datavetoista lähestymistavalla pDOOH:ssa. Tiimi suunnitteli yli 40 luovaa variaatiota, jotka hyödynsivät reaaliaikaisia sääolosuhteita, rohkeaa kuvankäsittelyä ja napakkaa tekstiä tehdäkseen jokaisesta mainoksesta kontekstuaalisesti merkityksellisen. Korostamalla kävelyaikoja, kuten "5 minuutin kävelymatka" tai "10 minuutin kävelymatka", viestintä kohdentui juuri oikeaan kohderyhmään. Mainoksessa korostettiin lisäksi lähimmän ravintolan avainominaisuuksia, ja mainoksen QR-koodi helpotti välitöntä varausta.

DSP: Scoota

Kampanjan suorituskykyä mitattiin Scootan ja Adsquare:n asiakasvirta-attribuutiolla ja tulokset osoittivat 144% kasvun ravintolaliiketoiminnassa altistuneiden asiakkaiden osalta verrattuna ei-altistuneisiin.

Ohjelmallisten kampanjoiden menestyksen salaisuus

Edellä mainituilla kampanjoilla on kolme yhteistä seikkaa: ne käyttävät datavetoista kohderyhmätavoittamista varmistaakseen viestinnän toimivuuden ihanteellisissa paikoissa ja ajankohtina, kun kuluttajat ovat valmiita kiinnittämään huomiota viesteihin. Jokainen luova toteutus on suunniteltu erityisesti pDOOH:lle maksimaalisen vaikutuksen ja tulosten varmistamiseksi. Kaikki kampanjat ovat myös mitattavissa, olipa tavoitteena asiakasvirta, myynti, verkkokauppaan ohjaus tai bränditietoisuus. Tämä mahdollistaa sen, että brändit, toimistot ja DSP:t voivat perustella ja kasvattaa investointejaan pDOOH:ssa.

JCDecaux’n ohjelmallisen ostamisen myyntijärjestelmän (SSP) toimittaja on maailman johtava ulkomainonnan hallintaan ja automatisointiin ratkaisuja tarjoava VIOOH, josta JCDecaux Group omistaa 94%. VIOOH tukee yli 40 DSPtä globaalisti.

Suomessa JCDecaux tarjoaa laajasti ohjelmallisen ulkomainonnan ratkaisuja kaupunkidigeissä ja metroasemilla 16 paikkakunnalla. JCDecaux’n kapasiteetista 95% on 9:16 näyttöjä, mikä helpottaa mainosten hallintaa. Kaikki artikkelissa kuvatut ohjelmallisen ostamisen tavat on mahdollista toteuttaa verkostossamme.

Jos haluat kuulla lisää siitä, miten pDOOH voi auttaa saavuttamaan sinun tai asiakkaasi markkinointitavoitteet, ota yhteyttä: sales@jcdecaux.fi

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä