Siirry suoraan sisältöön

Selvitimme ruokaostosten ostopolun – missä mainonta huomataan?

Selvitimme ruokaostosten ostopolun – missä mainonta huomataan?

Selvitimme, millainen on kaupunkilaisen kuluttajan ostopolku, kun on aika hankkia täydennystä jääkaappiin. Tässä ovat tärkeimmät mainonnan kosketuspisteet ruoan ostopolulla.


Tutkimuksen painopiste oli ns. ‘laajennetussa’ ostopolussa ennen kuluttajan saapumista myymälään. Keräsimme tietoa kuluttajien liikkumisesta sekä tutkimme asenteita ja käytöstä.

Halusimme tietää, miten ostopäätökset muodostuvat kodin ulkopuolella liikuttaessa. Missä kohtaa ostopolkua asiakkaat ovat herkimpiä huomaamaan mainontaa.

 

Ruokaostoksilla myymälä päihittää yhä verkkokaupan

Ruoan verkkokaupasta puhutaan nyt paljon. Moni on tilausta jo kokeillutkin. Kaupunkilaisten keskuudessa kivijalka pitää silti yhä pintansa. Valtaosa (91 %) kertoi tekevänsä ruokaostoksensa edelleen perinteiseen tapaan myymälässä. Ja varsin usein. Yli puolet käy ruokaostoksilla myymälässä vähintään 3 kertaa viikossa.

 

Taktinen mainonta ohjaa valintoja

Tutkimuksen mukaan suurin syy ruokaostoksilla käyntiin on tyhjä jääkaappi. Ruokaostoksille ei lähdetä ilman suunnitelmaa eli kauppalappua. Reilusti yli 90 % haastatelluista suunnittelee ostoreissunsa etukäteen tai osittain etukäteen.

Mutta suomalainen kuluttaja voi olla myös luova ja tarttua hetkeen. Haastatelluista 63 % kertoi ostavansa tyypillisesti ainakin osan tuotteista spontaanisti ohi ostoslistan.

Kun nälkä yllättää, myös lähtönopeus on kova. Yli puolet vastaajista lähti myymälään ruokaostoksille alle kahden tunnin sisällä ensimmäisestä ajatuksesta.

Ruokaostoksille kuljetaan monipuolisesti eri liikennevälineitä hyödyntäen, joten esimerkiksi ulkomainonta kannattaa sijoittaa oikealle kohtaa ostopolkua.

 

Näin ihmiset liikkuvat ruokaostoksille

  • 63 % kulkee ostosmatkan ruokakauppaan omalla autolla.
  • 34 % vastaajista taittoi ostosmatkan kävellen.
  • 9 % käytti julkisia kulkuvälineitä.
  • PK-seudulla asuvista julkisia kulkuvälineitä käyttää ruoan ostosmatkoihin 17 %.

 

Tarjous- ja ulkomainonta huomataan

Tutkimuksesta voi päätellä, että matkalla ruokakauppaan on lukuisia kosketuspisteitä, jotka tarjoavat mainostajille hyvä mahdollisuuksia muistuttaa omasta tuotteesta.

Vastaajista 42 % muisti hyödyntäneensä tai kohdanneensa jonkun tietolähteen ennen myymälään saapumista. He kohtasivat keskimäärin 2 kosketuspistettä.

Näin vastaajat huomasivat mainontaa ostopolulla:

  • Ulkomainonta 16 %, pk-seudulla 21 %
  • Myymälän tai myymäläketjun mainoslehti tai ilmaisjakelulehti 14 %
  • Verkkosivut/verkkokauppa 9 %

 

Kuinka mainonta tavoittaa ruokaostoksille menevät?

Mainostajien on hyvä huomioida suomalaisten erilaiset tavat liikkua arjessa. Kannattaa varmistaa brändin näkyvyys kulkureittien varrella ja myymälän läheisyydessä.

Suosittelemme muun muassa näitä ulkomainosympäristöjä, kun haluat brändisi ruokakauppaan matkalla olevan kuluttajan mieleen.

Abribus-julistepinnat sijaitsevat pääsääntöisesti joukkoliikenteen pysäkeillä ja valitsemiesi ostospaikkojen läheisyydessä.

Hyödynnä digitaalisen ulkomainonnan voima! JCDecaux’n kaupunkidigit sijaitsevat Suomen suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa ja liikenteen solmukohdissa.

Kokeile, miten toimii ulkomainonta raitiovaunuissa: pääkaupunkiseudulla 79 % ihmisistä käyttää joukkoliikennettä joka viikko.

 

Tärkeimmät vinkit mainostajalle

Kysyimme myös yleisellä tasolla mainonnan havaitsemisesta niin ruoan kuin käyttötavaroiden ostopoluilla. Melkein kaikki vastaajat olivat havainneet mainontaa viikon sisällä. Tyypillisimmät kanavat ovat TV-mainonta ja ulkomainonta.

Ulkomainonnan havainnointi viikon aikana:

  • 51 % vastaajista oli havainnut ulkomainontaa viimeisen viikon aikana.
  • PK-seudulla ulkomainonnalle altistuneiden osuus on 62 %.
  • Säännöllisesti julkista liikennettä käyttävien keskuudessa osuus on 66 %.

 

Kuinka tutkimus tehtiin!

Tiedonkeruu toteutettiin markkinatutkimusyritys Nepan verkkopaneeleissa helmikuussa 2023. Vastaajat kerättiin ympäri Suomen 16–74-vuotiaista. Vastaajia oli yhteensä 1001 suomalaista. Ruoan ostopolulla oli yhteensä 503 vastaajaa. Kysely toteutettiin suomen kielellä.

 

Haluatko tietää lisää, kuinka tavoitat kuluttajat ostopolulla?

Tässä kerroimme vain osan tutkimustuloksista. Kun haluat tietää lisää siitä, kuinka tavoitat ruokakaupan ostopolulla liikkuvat suomalaiset, ota yhteyttä. Etsitään yhdessä brändillesi parhaat näkymisen ulkomainospaikat.

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä