Siirry suoraan sisältöön
Kautta ulkomainonnan historian, onnistuneet toteutukset ovat tavalla tai toisella täyttäneet ulkomainonnan kultaiset säännöt - tiivistä, erotu ja herätä huomio. Keräsimme muutaman nyrkkisäännön, joilla pääset jo pitkälle myös digitaalisen ulkomainonnan suunnittelussa.

 

1. Aloita hyvästä ideasta

Viestin tulee olla nopeasti omaksuttava. Se ei voi olla monimutkainen tai pitkää pohdiskelua vaativa. Muista, että ulkomainos nähdään joskus hyvinkin nopeasti. Tee mainoksesta yksinkertainen! Digitaaliset mainokset ovat pääsääntöisesti 10 sekunnin mittaisia, ota huomioon kauan yksittäistä elementtiä on nähtävä, että sen ehtii lukea ja myös sisäistää. 
 

digihub_lasipalatsi_clasohlsson

 

2. Tuotteen tunnistaminen

Käytä mielellään yhtä näyttävää kuvaa tai videota joka kertoo tarinasi, silloin yhteen visuaaliseen elementtiin voi yhdistää useamman idean. Jos haluat kertoa pidemmän tarinan useammalla kuvalla, tee useampi luova totetutus. Ulkomainoksia katsotaan kaukaa ja yleensä niiden ohi kuljetaan nopeasti. Näiden seikkojen vuoksi viestin tulee olla nopeasti omaksuttava.

 

_a2_8025

 

3. Logo ja pääviesti esillä koko ajan

Varmista, että mainostajan nimi tulee esiin heti mainoksen alkaessa ja pidä logo näkyvillä koko mainoksen ajan. Varmista, että designin ja brändin suhde on itsestään selvä ja että logosi näkyy. Vaikka et tekisi nimenomaan brändikampanjaa, ulkona on tärkeää, että brändisi näkyy.
 

x-track_EHTC

 

4. Lyhyt ja ytimekäs sisältöteksti

Kirkkaat värit ja selkeät kontrastit toimivat parhaiten. Kannattaa myös miettiä minä vuodenaikana ja missä mainoskampanjasi pyörii, sillä vuodenaika saattaa vaikuttaa ratkaisevasti julisteen erottumiseen. Maiseman värinen juliste hukkuu taustaansa. Valkoinen juliste talvella tai vihreä juliste kesällä ei ole paras ratkaisu. Mainos erottuu ympäristöstään silloin kun kontrastit ovat korkeimmillaan. Jos taas kyseessä on X-track metroissa niin on hyvä huomioida miten metron valaistus ja ympäristö vaikuttaa.
 

01_x-track_hakaniemi

 

5. Lyhyt nettisivuosoite

Jos tarina jatkuu muualla tai lisää tuotetietoa on tarjolla verkossa, niin osoitteen on hyvä olla tarpeeksi napakka ja muistettava. Myös uniikki osoite ulkomainonnassa auttaa sivustoseurantaa varmistamaan että kyseinen kiinnostunut asiakas on reagoinut ulkomainontaan.
 

abri_futurice_vk33_1-1


 

6. Lyhyt #hashtag tai selkeä QR-koodi

Mikäli kampanjassa käytetään omaa tunnistetta on hyvä huomioida ettei ihmiset muista pitkiä osoitteita tai tägejä. On hyvä miettiä toteutus erityisesti ulkomainontaa varten, oli kyseessä siten hashtag tai QR-koodi, molemmat auttavat asiakasta nopeasti siirtymään tarinan mukana mobiililaitteella eteenpäin ja saat samalla arvokasta tietoa asiakkaan mediavalinnasta. 
 

Espoo digi_metro_18.psd


 

7. Iso ja helposti luettava kirjasin

Käytä tarpeeksi isoa tekstiä, se kestää katsomisen kauempaakin. Kiteytä tekstisi, jotta voit käyttää näyttävää fonttikokoa, sillä ohuella kirjaisinleikkauksella ladottu, tiheästi välitetty tai monimutkaiseen taustaan upotettu teksti ei erotu.

 

one0593

 

8. Yksi hallitseva kuva-aihe

Ole rohkea ja herätä tunteita. Hienovarainen ilmaisu ei ulkomainonnassa toimi. Puhuttele kadulla kulkevia, yllätä joukkoliikenne matkustajat ja naurata kauppakeskusympäristössä, niin sinut muistetaan.

Screenshot 2021-10-21 131317_0

 

9. Rohkeat värit

Kirkkaat värit ja selkeät kontrastit toimivat parhaiten. Kannattaa myös miettiä minä vuodenaikana mainoskampanjasi pyörii, sillä vuodenaika voi vaikuttaa ratkaisevasti julisteen erottumiseen. Maiseman värinen juliste hukkuu taustaansa. Valkoinen juliste talvella tai vihreä juliste kesällä ei ole paras ratkaisu. Mainos erottuu ympäristöstään silloin kun kontrastit ovat korkeimmillaan.

Tapiola_pysakki_Heinkintori_01_2023_4995-1

 

10. Suuri kontrasti

Digitaalisissa pinnoissa näytön kirkkaus säätelee myös mainoksen näkyvyyttä, suunnitelussa on hyvä käyttää hyödyksi joko kuvaupotuspohjia tai kokeilla staattisilla kuvilla miltä materiaali näyttää digitaalisissa pinnoissa kuvaupotustustyökalulla (työkalu ei vielä tue suoraan mp4-tiedostoja, mutta tämä ominaisuus on tulossa)

_a2_3922

 

11. Katso kauempaa

Etäisyys on tärkeä osa mainoksen huomioarvoa, siksi on hyvä testata miten sisältö näkyy kauempaa, miten fontti käyttäytyy ja miten värit erottuvat. Tässäkin sinua auttaa kuvaupotustyökalumme, voit valita sieltä pinnat jotka ovat kaukana tai lähellä. 

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä