Siirry suoraan sisältöön

Uusi tutkimustulos: Digitaalista ulkomainontaa kohtaa Suomessa 60% väestöstä viikoittain

Uusi tutkimustulos: Digitaalista ulkomainontaa kohtaa Suomessa 60% väestöstä viikoittain

Kuvittele tavoittavasi koko Suomi yhdellä kampanjalla. Mitä tarvitset? Ulkomainonta julkisena mediana potentiaalisesti tavoittaa viikossa lähes jokaisen suomalaisen (99,8 %), eikä luku ole vuosien varrella juuri heilahdellut. Eli ulkomainonta tavoittaa käytännössä kaikki suomalaiset.

Kantar Mindin tuorein tutkimus valottaa nyt myös digitaalisen ulkomainonnan kohtaamista. Tutkimuksessa kerrottiin vastaajille, mitä digitaalisella ulkomainosvälineellä tarkoitetaan, ja kysyttiin mainonnan kohtaamisen/huomaamisen useutta. Lokakuussa julkistettu tutkimus on ensimmäinen laatuaan. Tutkimuksen mukaan 60% suomalaisista kohtaa digitaalista ulkomainontaa viikoittain, heistä naisia on 58% ja miehiä 62%. Nuoret korostuvat tuloksissa positiivisesti, mikä selittyy mm. joukkoliikenteen käytöllä.

Digitaalisen ulkomainonnan toistotasot ovat uuden tutkimuksen mukaan selkeästi pienemmät kuin perinteisen ulkomainonnan: DOOHia kohdataan keskimäärin alle 4 kertaa viikossa tai harvemmin. 26% vastaajista kertoo kohdanneensa digitaalista ulkomainontaa 5 kertaa viikossa tai useammin.

Vaikuttavan kampanjan salaisuus: riittävä toisto ja peitto

Kuluttajien huomio vaatii riittävästi kohtaamispisteitä ja ulkomainonnan huomaamisen edellytys on tutkimusten mukaan riittävä toisto. Seitsemän altistumiskertaa mainokselle ohjaa myymälään kolme kertaa todennäköisemmin, kuin jos mainos on nähty vain kerran. (Lähde: OAAA) Ja puolestaan jos mainoksen näkee kolme kertaa yhden kerran sijaan, brändin muistaminen kasvaa +32% (lähde: JCDecaux Oneworld 2023). Ulkomainonnan kokonaishuomio kasvaa sitä suuremmaksi, mitä enemmän on toistoja.

Vaikka digitaalinen ulkomainonta ei yllä klassisen ulkomainonnan tehoon, edellä mainitut ratkaisut täydentävät toisiaan ja ovat ylivertainen yhdistelmä. Digitaalisen ulkomainonnan rooli on dynaaminen ja muuntautumiskykyinen. Liikkuva kuva herättää ohikulkijan huomion, ja ohjelmallinen ostaminen tuo mahdollisuuden reaaliaikaiseen kohdentamiseen.

Entä perinteisen ulkomainonnan rooli? Yksin Abribus tavoittaa 55% suomalaisista viikoittain Maxi sarjan toiston ollessa yli 18. (Lähde: Cafas). Abribus-tuotteen tehtävä on yksiselitteisesti taata, että juuri sinun mainoksesi tulee nähdyksi, sillä et jaa näköalapaikkaasi kuluttajien mielessä kenenkään muun mainostajan kanssa.

Löydä kampanjallesi oikea paikka ja aika, luo vaikuttava toisto ja tavoita tavalla, joka jättää pysyvän vaikutuksen. Ota yhteyttä: myynti@jcdecaux.com

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä